Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Zadania na tydzień 29.03-2.04

Szanowni Państwo,

 

poniżej zamieszczone zostają propozycje zabaw dla dzieci z naszej grupy do zrealizowania w nadchodzącym tygodniu. Nasza grupa bierze w tym roku udział w programie "Zdrowo i sportowo". Jego twórcy przygotowali dla Państwa dzieci możliwość wzięcia udziału w bezpłatnych zajeciach artystycznych i ruchowych.

 

Dnia 29.03 (poniedziałek) w czasie 10.45 - 11.30 dzieci mają możliwość wziecia udziału w zajeciach "Kolory muzyki - Wassily Kandinsky" - warsztaty online. Zajęcia odbywają się za pomocą platformy ZOOM.

Aby dołaczy należy klinknąć w poniższy link (obrazek):

 

 

Codzienne, bezpłatne zajęcia sportowe online, prowadzone przez trenerów Kids&Sport będą się odbywać od poniedziałku 29 marca, do piątku 2 kwietnia w czasie 10.00 - 10.30, również na platformie ZOOM.

 

Poniedziałek

Bezpośredni link do zajęć >>>

 

Wtorek

Bezpośredni link do zajęć >>>

 

Środa

Bezpośredni link do zajęć >>>

 

Czwartek

Bezpośredni link do zajęć >>>

 

Piątek

Bezpośredni link do zajęć >>>

 

Rozkład zadań tygodniowych

Temat: „Wielkanocne obyczaje”

Termin realizacji: 29.03-02.04.2021

Data

Rodzaj zadania

Forma realizacji

Poniedziałek

29.03.2021

Zajęcia z mowy i myślenia (opowiadania, bajki, wiersze, teatrzyki, praca z obrazkiem, zagadki)

Zabawy ruchowe, naśladowcze, opowieści  ruchowe

·         Czytamy dziecku opowiadanie Wielkanocny koszyczek (treść i ilustracje do opowiadania poniżej). Po przeczytaniu zadajemy pytania do tekstu, poznajemy najważniejsze symbole zbliżających się świat.

·         Przygotowujemy  plastikowe, styropianowe lub ugotowane kurze jajko takiej wielkości aby zmieściło się na łyżce stołowej. Przygotowujemy tor przeszkód składający się z elementów, które trzeba ominąć z prawej lub lewej strony (np. ustawiamy krzesła) - w miarę możliwości na świeżym powietrzu np. w ogrodzie. Możemy też wyjść na spacer do lasu lub parku i wykorzystać rosnące tam drzewa. Jajko kładziemy na łyżce i trzymając ja w ręce staramy się jak najszybciej pokonać tor bez spadnięcia jajka.

Wtorek

30.03.2021

Zajęcia z mowy i myślenia (rozwijanie analizy i syntezy słuchowej)

Zabawy plastyczne, sensoryczne, grafomotoryczne

·         Prezentujemy dzieciom sposoby ozdabiania wielkanocnych pisanek. Pytamy dzieci jakie znają sposoby zdobienia jajek i uzupełniamy ich wiedzę o podany materiał. (treść poniżej – historia pisanki)

o   Zadanie dla chętnych  - możemy dziecku przedstawić dodatkowe informacje dotyczące tradycji świąt Wielkanocnych. Można też wykorzystać do tego celu prezentację multimedialną https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

 

·         Praca plastyczna Pisanki – przygotowujemy kartkę A4 z bloku technicznego (białą lub w bladym kolorze), farby, pompony (lub kulki z waty, bibuły, gazety, papieru toaletowego, wełny), klamerki oraz talerzyk. Na kartce dziecko rysuje duży kontur jajka. Na talerzyk nakładamy małe porcje farb w różnych kolorach. Klamerkami „łapiemy” pompony (lub inne nasze kulki) i maczamy je w farbie, następnie stemplując nimi dowolny wzór na naszym konturze jajka. Poglądowy sposób wykonania pracy w załączeniu (plik - pisanki).

Środa

31.03.2021

Zajęcia z mowy i myślenia (rozbudzenie zainteresowania czytaniem i pisaniem, wprowadzenie litery)

Zabawy muzyczno – ruchowe, taneczne, instrumentacja

·         Poszukujemy w naszym domu i ogrodzie wyrazów zaczynających się na literę C. Możemy urządzić konkurs, komu z domowników uda odnaleźć się ich jak najwięcej. Dzielimy je na sylaby i na głoski. Chętne dzieci szukają też wyrazów z C w środku słowa i na jego końcu. Zapoznajemy dziecko w wyglądem liter C i c. Przygotowujemy na Karce papieru duży kontur litery C, dziecko najpierw wodzi po nim palcem a następnie maluje farbą, wykleja plasteliną, rysuje kredkami (do wyboru). Na zakończenie wykonujemy zadania z książki „Chcę czytać i pisać” ze stron 50 i 51. Dla tych z Państwa, którym nie udało się odebrać książek z przedszkola załączam dodatkowo pliki. (plik litera C – 50,51)

o   Zadanie dla chętnych (plik litera C – karta pracy)

·         Ilustrujemy ruchem piosenkę „Gąsienica”. W każdej frazie należy wykonać odpowiednie ruchy opisujące przygodę pewnej gąsienicy. Piosenka i jej tekst oraz instrukcja znajduje się w pliku Piosenka Gąsienica.

Czwartek

01.04.2021

Edukacja matematyczna, kodowanie
i programowanie

Zabawy techniczne i konstrukcyjne

·         Przygotujmy klej i nożyczki. Uzupełniamy załączoną matę do kodowania zgodnie z podanymi warunkami. Zwracamy uwagę na wzór i kolor pisanek. (plik – mata z pisankami).

o   Zadanie dla chętnych – do wykonania powyższego zadania można wykorzystać interaktywną prezentację zawierającą to samo zadanie i jeszcze dwa dodatkowe (do uruchomienia na telefonie, tablecie lub komputerze)

https://view.genial.ly/605f0d496bd9330d1ecc3c43/interactive-content-kolorowe-pisankiby-anna-swic

 

·         Prosimy dzieci o pomoc w domowych porządkach. Demonstrujemy działanie urządzeń elektrycznych takich jak odkurzacz, mikser, piekarnik czy kuchenka. Tłumaczymy zasady bezpiecznego korzystania z tych sprzętów oraz jaką rolę odgrywa w naszym życiu prąd. Włączamy dzieci w obowiązki domowe, zachęcamy do pomocy przy powstawaniu świąteczny potraw czy wypieków.

Piątek

02.04.2021

Edukacja przyrodnicza, eksperymenty badawcze

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych, zabawy ruchowe

·         Zabawa badawcza z kolorami

Przygotowujemy barwniki do jajek (lub spożywcze) w kolorach podstawowych tj. żółtym, niebieskim i czerwonym oraz łyżki stołowe. Przygotowujemy minimum 6 przezroczystych szklanek i ciepłą wodę. Im więcej przygotujemy szklanek tym większe będą możliwości zabawy. Rozpuszczamy barwniki w ciepłej wodzie. Prosimy dziecko aby spróbowało uzyskać inne kolory przelewając do pozostałych pustych szklanek po kilka łyżek różnych kolorów. Dla ułatwienia swoje obserwacje można zanotować. Przygotowane w ten sposób barwniki można użyć do farbowania wielkanocnych pisanek J (plik – kolory podpowiedź dla rodziców, plik – kolory karta obserwacji)

·         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z piłką (rodzic lub rodzeństwo wciela się w rolę partnera do ćwiczeń) (opisane poniżej)

 

 

Opowiadanie S. Karaszewskiego Wielkanocny koszyczek.

Święta wielkanocne tego roku Olek i Ada wraz z rodzicami i dziadkami spędzali na wsi, w domu pra­dziadków. Stał tam pod lasem dom murowany. Dom miał strych i piwnice. A w domu tym był duży pokój z piecem kaflowym. A w pokoju stał stół okrągły, dębowy. A na stole obrus biały, haftowany cały. Na stole dębowym stał koszyczek wiklinowy. A w koszyczku wiklinowym, na serwetce leżały pisanki-kraszanki, wielkanocne malowanki. Obok pisanek-kraszanek stał cukrowy baranek, stał żółty kurczaczek, obok babka łaciata, gruba jak beczka, i sól w solniczce w kształcie jajeczka. Rosła rzeżucha zielona, wędzonka dobrze uwędzona nęciła psa i kota, myszkę i kunę zza płota.

Zawitał ksiądz do dzieci, koszyk z wikliny poświęcił. Kropidło w miseczce utopił, święconą wodą pokropił:

pisanki-kraszanki,

cukrowego baranka,

kurczaczka z chorągiewką,

babkę z lukrową polewą,

chlebek pokrojony,

przy soli ułożony,

rzeżuchę zieloną,

wędzonkę uwędzoną –

wszystko pokropił wodą święconą!

Mieszkańcy koszyka, pokropieni wodą święconą, poczuli się jakby byli świętymi. Jakby aureola wyrosła nad nimi i uczyniła wszystkich świętymi! A potem zaczęli krzyczeć jeden na drugiego. Czy dla święconego nie ma nic świętego?

– My jesteśmy najważniejsze! – chełpiły się pisanki-kraszanki. – Przy wielkanocnym stole świąteczni go­ście dzielą się nami i składają życzenia! Bez pisanek nie byłoby świąt wielkanocnych!

– Beeee, to ja jestem najważniejszy! – zabeczał cukrowy baranek. – Jestem biały i słodki, jestem symbolem poświęcenia, ofiary za innych, dobroci i czystości! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!

– Pi, pi, pi, to ja jestem najważniejszy! – pisnął kurczaczek. – Jestem symbolem nowego życia, które po mrocznej zimie odradza się na nowo! Jak małe pisklęta, które wiosną wykluwają się z jaj!

– Wszyscy jesteście w błędzie! – huknęła babka. – Ja jestem najważniejsza, bo właśnie po mnie wyciągają się ręce stołowników! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!

– Nieprawda, to my jesteśmy najważniejsi! – krzyknęli chleb i sól. – Gości zawsze wita się chlebem i solą. Bez nas nikt nie zapraszałby gości i nie byłoby prawdziwych świąt wielkanocnych!

– Co też wygadujecie! – zaperzyła się rzeżucha. – Z moich ziarenek wyrastają zielone łodyżki, pełne wita­min. Daję przykład innym roślinom, aby jak najszybciej zazieleniły się na polach, szybko rosły, dojrzewały i dawały obfity plon! Bez szybko budzącej się przyrody, bez rzeżuchy nie byłoby świąt wielkanocnych!

– Wszyscy mówicie nieprawdę! – ryknęła wędzonka. – Czy mogą być święta bez wędzonki? Beze mnie nie ma świąt wielkanocnych, nie ma żadnych świąt!

– Jak to, a Wigilia? – spytał baranek.

Wędzonka obraziła się i nie powiedziała nic więcej.

To, co później się działo, nie miało nic wspólnego ze świętami ani nastrojem świątecznym.

W koszyczku wiklinowym rozgorzała prawdziwa bitwa: nie tylko na słowa, ale na co się tylko dało. Milcze­niem pomińmy kto, co, czym i jak. Po zażartej kłótni nikt nie wyszedł z tej awantury cało.

Gdy dzieci weszły do pokoju, zobaczyły w koszyczku istne pobojowisko.

– Co tu się mogło stać?

– Kto to zrobił?

Pierwsze podejrzenie padło na kota. Ale kot siedział grzecznie na kanapie i lizał różowym języczkiem fu­terko. Nie wyglądał na sprawcę spustoszenia w koszyku.

Następnym podejrzanym był pies. Ale pies grzecznie spał w budzie i nie wchodził do domu.

Dzieci podejrzewały mysz, ale mysz zostawiłaby ślady ząbków na wędzonce. Dzieci pomyślały o kunie, ale okna i drzwi były zamknięte. Jak mogłaby się dostać do pokoju?

– Musimy naprawić zniszczenia! – postanowiły dzieci. Potłuczoną pisankę-kraszankę skleiły przezroczy­stym plasterkiem. Odłamany róg cukrowego baranka przykleiły scukrzonym miodem. Wyprostowały po­gniecioną rzeżuchę. Pozbierały wysypaną sól i dokleiły kurczaczkowi urwany dziób. Przewróciły na drugą stronę wędzonkę, żeby nie było widać szkody. Poukładały równo porozrzucane kromki chleba. Jeszcze poprawiły koronkową serwetkę. Gdy świąteczni goście zasiedli przy stole, wszystko było w należytym po­rządku i ani śladu po niedawnej kłótni.

 

 

 

Historia pisanki

 

Najbardziej popularnym symbolem Wielkanocy jest jajko, oznaka rodzącego się życia. Jajka są nie tylko składnikiem wielu świątecznych potraw, ale także stanowią element dekoracyjny. Ozdabiane są różnymi technikami. Zwyczaj ten znany jest od starożytności. Narodził się w Persji. W zależności od techniki zdobienia malowane jajka mają różne nazwy. Kraszanki to jajka zabarwione na jeden kolor.

 

Są gotowane w różnych barwnikach, np.: w łupinach cebuli (barwią jajko na kolor brązowy), w soku z buraka (barwią jajko na kolor różowy). Pisanki mają różnobarwne ozdoby. Na skorupce rysuje się wzory roztopionym woskiem za pomocą np. igły lub szpilki, a następnie zanurza się jajko w barwni­ku. Oklejanki to jajka ozdobione np. przyklejonym papierem lub materiałem.

 

 

Ćwiczenia gimnastyczne z piłką

                                                

  • Toczenie piłki do partnera.

Dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed sobą. Partner siedzi na pię­tach około 2 metrów przed dzieckiem, przodem do niego. Leżące dziecko podnosi łokcie nad podłogę i odepchnięciem toczy piłkę do partnera.

 

  • Rzut piłki do partnera.

Dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed sobą. Partner siedzi w odległości około 2 metrów przed dzieckiem, przodem do niego. Dziecko trzyma piłkę, przenosi ją nad kark, unosząc łokcie nad podłogę, a następnie rzuca piłkę do partnera. Potem zamieniają się rolami.

 

  • Podanie piłki bokiem.

Dziecko i partner siedzą z nogami wyprostowanymi, w rozkroku, tyłem do siebie, w odległości około 0,5 metra. Dziecko trzyma piłkę w dłoniach. W parach wykonują skręt tułowia (dziecko w prawo, partner w lewo) z przekazaniem piłki partnerowi. Następnie wykonują skręt tułowia w przeciwną stro­nę, z ponownym przekazaniem piłki.

 

  • Rzucanie i łapanie piłki.

Dziecko chodzi z piłką w dłoniach. Podrzuca piłkę w górę i stara się ją złapać. Dla utrudnienia może klaskać w dłonie przy podrzucie. Sprawdźcie ile razy najwięcej uda się klasnąć w dłonie przed złapaniem piłki.

 

  • Toczenie piłki wokół siebie.

Dziecko i partner siedzą z wyprostowanymi i złączonymi nogami. Każde z nich trzyma dłońmi piłkę leżącą na podłodze przy biodrach. Dziecko i partner toczą piłkę po podłodze wokół bioder i wyprostowanych nóg. Po wykonaniu trzech okrążeń piłki w jedną stronę należy wykonać następne trzy okrążenia w stronę przeciwną.

 

  • Utrzymywanie piłki na podudziach.

Dziecko i partner leżą na plecach z nogami ugiętymi, uniesionymi nad podłogę. Na ustawionych poziomo pod­udziach kładą piłkę. Starają się jak najdłużej utrzymać piłkę na nogach.

 

  • Podanie piłki dołem i górą.

Dziecko i partner  stoją tyłem do siebie w rozkroku, w odległości około 0,5 metra. Dziecko trzyma w dło­niach piłkę. Dziecko unosi ręce w górę, przekazując piłkę do rąk partnera, a następnie wykonuje skłon tułowia w przód, przekazując piłkę między nogami w ręce partnera.

 

  • Żuki toczące kulki.

Dziecko i partner chodzą na czworakach, popychając piłkę głową. Piłka powinna być popychana czołem.

 

  • Podskoki z piłką trzymaną między kolanami.

Dziecko i partner stoją z piłką trzymaną między kolanami. Utrzymując piłkę między kolanami, podskokami prze­suwają się do przodu.

 

Data dodania: 2021-03-28 11:38:27
Data edycji: 2021-03-28 12:20:39
Ilość wyświetleń: 360

Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...

Robert Fulghum

Partnerzy

BIP
Urzędu Miejskiego w Policach
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej