72-004 Tanowo
ul. Szczecińska 70
Rozkład zadań tygodniowych
Temat:„DBAMY O PRZYRODĘ”
Termin realizacji: 06.04 – 09.04.2021
|
||
Data |
Rodzaj zadania |
Forma realizacji |
WTOREK
06.04.2021 |
Zajęcia z mowy
Zabawy ruchowe i naśladowcze
|
* Zapoznanie ze słowami piosenki „Dbajmy o przyrodę” (sł. i muz. J. Kucharczyk)
* Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
|
ŚRODA
07.04.2021 |
Zajęcia z mowy
Zabawy plastyczno - techniczne |
* Rozmowa na temat znaczenia wody w przyrodzie * Poznawanie budowy drzewa. Słuchanie ciekawostek na temat drzewa wybranego gatunku – dębu.
* „Dbam o moją przyrodę”
|
CZWARTEK
08.04.2021 |
Edukacja matematyczna, kodowanie, programowanie
Zabawy ruchowo - taneczna |
* Kształtowanie umiejętności rozróżniania kierunków (prawa, lewa) oraz posługiwania się liczebnikami w aspekcie porządkowym * Zabawa „Gdzie ukryła się żabka?” * Poznawanie ciekawostek na temat żab
* Zabawa ruchowa ze śpiewem – Żabki (melodia popularna)
|
PIĄTEK
09.04.2021 |
Edukacja przyrodnicza
Zabawy i ćwiczenia ruchowe |
* Część badawcza. Poznawanie wiadomości na temat zanieczyszczeń zawartych w wodzie i ich wpływu na środowisk
* Ćwiczenie relaksacyjne „Masaż wodny”
|
WTOREK
• Czytanie dziecku słów piosenki:
„DBAJMY O PRZYRODĘ”
1. Gdzieś na Drodze Mlecznej w Układzie Słonecznym
jest nasza planeta – Ziemia.
A na tej planecie mieszkają ludzie,
zwierzęta, rośliny i drzewa.
I od nas, ludzi, zależy, czy Ziemia
to miejsce piękne i czyste.
Czy słońce świeci, śpiewają ptaki,
czy dobrze tu żyje się wszystkim.
Ref.: Kiedy będę duży, będę dbał o Ziemię,
żeby tutaj było piękniej i zieleniej.
Żeby ludzie żyli w środowisku czystym
i byli radośni, zdrowsi i szczęśliwsi.
Dbajmy więc o Ziemię, dbajmy o przyrodę,
niech powietrze zawsze będzie czyste, zdrowe
i przejrzyste wody w rzekach i jeziorach.
Dbajmy o to dla nas i przyszłych pokoleń! (2 x)
Parlando:
Od nas też zależy, jak będzie na Ziemi,
choć jesteśmy mali, już tak dużo wiemy!
Śmieci segregujmy, wodę oszczędzajmy!
O naszą planetę dbajmy! O naszą planetę dbajmy!
I od nas, ludzi, zależy, czy Ziemia
to miejsce piękne i czyste.
Czy słońce świeci, śpiewają ptaki,
czy dobrze żyje się tu wszystkim.
Ref.: Kiedy będę duży, będę dbał o Ziemię,
żeby tutaj było piękniej i zieleniej.
Żeby ludzie żyli w środowisku czystym
i byli radośni, zdrowsi i szczęśliwsi.
Dbajmy więc o Ziemię, dbajmy o przyrodę,
niech powietrze zawsze będzie czyste, zdrowe
i przejrzyste wody w rzekach i jeziorach.
Dbajmy o to dla nas i przyszłych pokoleń! (2 x)
* Rozmowa z dzieckiem na temat treści piosenki.
− Z ilu zwrotek składa się piosenka?
− Czy melodia piosenki jest wesoła, czy smutna?
− O jakiej planecie jest mowa w piosence?
− Jak wygląda nasza planeta?
− W jaki sposób musimy o nią dbać?
• Wprowadzenie do ćwiczeń gimnastycznych:
- Dziecko (z rodzeństwem lub rodzicem) :
• Zabawa nieprzyporządkowywanie „Samochody do myjni”.
Dziecko jest samochodem. Biegając w jednym kierunku, zwracając uwagę na to, aby nie potrącać innych biorących udział w zabawie. Gdy partner uniesie zielony krążek (kartkę), oznacza „samochody jadą” – dziecko naśladuje odgłos jadącego samochodu.
Gdy partner podniesie czerwony krążek, samochód wjeżdża do myjni – dziecko zatrzymuję się i milknię.
• Zabawa ruchowa z elementem skoku „Omiń ślimaka”
Dziecko maszeruję. Na sygnał dźwiękowy (klaśnięcie, tupnięcie) wykonuję przeskok obunóż w przód.
• Ćwiczenie uspokajające i odprężające „Na spacerze w lesie”.
Dziecko maszeruję po obwodzie koła, starając się cicho stawiać stopy. Wdychają powietrze nosem, z jednoczesnym unoszeniem ramion, a wydychają ustami, z jednoczesnym opuszczaniem ramion
* Karta pracy „ Co robią dzieci przedstawione na obrazku”.
ŚRODA
• Rozmowa na temat znaczenia wody w przyrodzie.
Pomoce:
Spryskiwacz do roślin, butelka z wodą (ze szczelnie zakręconym korkiem), zdjęcia przedstawiające powódź i suszę, napis woda.
Dziecko siedzi na dywanie z zamkniętymi oczami.
Rodzic rozpyla nad nim wodę ze spryskiwacza do roślin. Prosi dziecko o opisanie jego doznań. Rodzic pyta dziecko:
- Komu i czemu jest potrzebna woda?
- Co się dzieje w przyrodzie, gdy wody jest za dużo lub za mało?
• Dziecko balansuje sobie z niepełną butelkę z wodą, ze szczelnie zakręconym korkiem. Odpowiada kolejno na zadane przez rodzica pytanie.
- Do czego służy woda?
- Czy mamy jej dużo?
- Czy rośliny i zwierzęta lubią wode?
- Czy zbyt dużo wód w rzekach jest bezpieczne?
- Co się dzieję, gdy mamy jej za mało?
Oglądając zdjęcia przedstawiające powódź i suszę.
Wprowadza do czytania całościowego wyraz woda.
Dziecko odczytuję wyraz całościowo. Wyróżniając głoskę w nagłosie. Mówiąc, ile głosek słyszy w tym słowie.
Rozmowa na temat wody. Rodzic uzupełnia wypowiedź dziecka.
! CIEKAWOSTKA
Woda to związek chemiczny, który może występować w stanie ciekłym, gazowym (para wodna) i stałym (lód). Woda jest niezbędnym składnikiem pokarmowym dla wszystkich organizmów na Ziemi. Bez wody człowiek przeżyje znacznie krócej niż bez jedzenia. Dla roślin i zwierząt niebezpieczne są okresy długotrwałych opadów i powodzi, a także suszy, które często zdarzają się wiosną i latem. Woda może być słona lub słodka. Słoną wodę zawierają oceany, w których jest zgromadzona większa część wody występującej na Ziemi. Słodkiej wody dostarczają nam głównie rzeki i jeziora. W wielu przypadkach słodka woda musi być najpierw uzdatniona, aby mogła być wykorzystana do bezpośredniego użytku przez człowieka, np. do picia i do mycia się.
Rozmowa:
- Czy każdą wodę można pić?
- Co może świadczyć o tym, że woda jest czysta lub brudna? .
• Poznawanie budowy drzewa (zadanie można wykonać w ogrodzie, parku, lesie)
Słuchanie ciekawostek na temat drzewa wybranego gatunku – np.: dębu.
POMOCE: Obrazki przedstawiające różne gatunki drzew, w tym obrazek dębu, sadzonka drzewa, zdjęcie największego dębu w Polsce – Bolesława. Rodzic omawia budowę drzewa, wskazując wybrane drzewo na obrazku.
Dziecko obserwuję korzenie drzewa, delikatnie dotykając pęd i liście.
• Rozmowa, rodzic zadaje pytania:
- Jakie części drzewa można wyróżnić?
Mówiąc, jakie znaczenie mają poszczególne części rośliny dla jej wzrostu.
- Dziecko porównuję wygląd np. dębu z wyglądem innych drzew na obrazkach (bądź w ogrodzie). Wskazując pień, korzenie, koronę.
- Omawiając różnice, rodzic informuje dziecko że drzewa wyrastają z niewielkich nasion. Rodzic pokazuje zdjęcie największego dębu w Polsce i na jego przykładzie przekazuje ciekawostki na temat dębów.
**Dęby są długowieczne. Ludzie chronią stare i okazałe drzewa, zaliczając je do pomników przyrody. Jednym z najstarszych dębów w Polsce jest dąb Bartek rosnący w pobliżu Kielc. Wiek tego dębu ocenia się na ponad 600 lat.
Rodzic wyjaśnia dzieciom powiedzenie „Silny jak dąb”.
• PRACA PLASTYCZNA
„Dbam o moją przyrodę”
Pomoce:
- 3 rolki po papierze toaletowym, bądź kartoniki papierowe,
- farby, kredki w kolorze zielonym, żółtym, niebieski
- klej, nożyczki
- kartka bloku technicznego
- ulotka spożywcza
Rolki (kartoniki) pomalować na kolor niebieski, zielony i żółty.
Na kartce bloku , namalować i pokolorować dużą ziemię.
Kartoniki (rolki) przykleić do środka namalowanej ziemi.
Do kartoników, wrzucić wycięte z ulotki produkty np. butelkę z wodą, słoik, papier toaletowy itp., należy dopasować do odpowiedniego kosza służącego recyklingowi.
*Karta pracy „ Za co cenimy las”.
CZWARTEK
• Kształtowanie umiejętności rozróżniania kierunków (prawa, lewa) oraz posługiwania się liczebnikami w aspekcie porządkowym
- Zabawa „Gdzie ukryła się żabka?”
POMOCE:10 sylwet liści grążela (wyciętych z zielonego papieru, bądź namalowanych na papierze), sylweta żabki.
Rodzic układa na stoliku w jednym rzędzie 10 sylwet liści grążela wyciętych z zielonego papieru. Dziecko odwraca się w drugą stronę. W tym czasie rodzic chowa pod dowolnym liściem, np. piątym sylwetę żabki. Prosi dziecko o odwrócenie się z powrotem. Informuje, że żabka ukryła się np. pod piątym liściem z lewej strony. (W razie potrzeby wskazuje stronę dłonią). Dziecko wskazuje poszczególne liście, odlicza do pięciu, podnosi liść i powtarza: Żabka ukryła się pod piątym liściem.
! CIEKAWOSTKA
Żaby i ich znaczenie w przyrodzie.
• Poznawanie ciekawostek na temat żab.
Zdjęcia przedstawiające różne gatunki żab, np.: żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne.
Rodzic pokazuje zdjęcie żaby i kontynuuje rozmowę na temat jej rozwoju.
Pyta dzieci:
- Gdzie żaba składa swoje jajeczka?
- Co powstaje z tych jajeczek?
- Jak wygląda kijanka?
- Czy jest podobna do żaby?
- Jak się zmienia?
- Czy wie jakie znaczenie mają żaby w przyrodzie?.
• Rodzic przekazuje ciekawostki na ich temat.
Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków. Żaby lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się. Jedzą owady (osy, muchy, mrówki...), pająki, małe ryby, ślimaki... Są pożywieniem jeży, dużo mniej chętnie jedzą je bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby).
• Zabawa ruchowa ze śpiewem „Żabki „(melodia popularna).
Dziecko ilustruje treść piosenki gestami:
- pokazują dłonie,
- naśladują ruch skrzydeł (ręce ułożone w skrzydełka).
„Myśmy żabki, myśmy żabki,
my nie mamy nic ładnego:
jedna łapka, druga łapka,
skrzydełka żadnego”.
* Karta pracy „Dorysuj żaby w stawie tak, żeby w każdym było ich sześć”.
PIĄTEK
• Część badawcza
- Poznawanie wiadomości na temat zanieczyszczeń zawartych w wodzie i ich wpływu na środowisko.
POMOCE: Cerata, słoik z wodą z piaskiem (bądź ziemią, mąką), miska, czysta woda, olej, materiał (piórko,kawałek papieru) szklane naczynie, słoik, gaza, woda zanieczyszczona kamykami, patyczkami, trawą i piaskiem, bądź innymi dostępnymi materiałami. Zdjęcie przedstawiające oczyszczalnię ścieków.
• Dziecko siedzi na dywanie.
Następnie organizuje serię eksperymentów.
• Badanie wody z kałuży (może być z ziemią, mąką itp.). Rodzic pokazuje słoik z wodą z kałuży.(zanieczyszczonej). Dziecko oglądają wodę, obserwują, co w niej pływa. Mówiąc, jaka jest ta woda.
• Rozmowa na temat:
- Skąd się bierze woda w kałuży?
- Dlaczego woda w kałuży jest zanieczyszczona?
- Rodzic Informuje dziecko, że padający deszcz łączy się z zanieczyszczeniami z powietrza (np. z dymem wydobywającym się z kominów) i opada na ziemię.
! CIEKAWOSTKA
Poznanie pojęcia „KWAŚNY DESZCZ” i jego negatywny wpływ na środowisko.
*Kwaśnymi deszczami nazywamy opady atmosferyczne o odczynie kwaśnym. Kwasy tworzą się w wyniku reakcji wody z utrzymującymi się w powietrzu zanieczyszczeniami i gazami, takimi jak: tlenki azotu, dwutlenek węgla i dwutlenek siarki, powstałymi m.in. w wyniku spalania paliw, produkcji przemysłowej czy wybuchów wulkanicznych.
• Badanie wody zanieczyszczonej olejem.
Rodzic wlewa do miski czystą wodę, a następnie trochę oleju. Dziecko obserwuję, jak olej utrzymuje się na powierzchni wody. Następnie rodzic zanurza w misce np. , kawałek papieru bądź pióro i je wyjmuje. Dziecko obserwuję, jak olej osadził się na materiale.
Rodzic pomaga dojść do wniosku, że olej pływa na powierzchni, ponieważ jest lżejszy od wody. Wrzucony materiał po wyjęciu z wody zmieszanej z olejem jest posklejane. Rodzic wyjaśnia , że oceany i rzeki, na których powierzchni pływają zanieczyszczenia oleiste, takie jak np. ropa naftowa, są niebezpieczne dla zwierząt, zwłaszcza ptaków. Ich pióra sklejają się i robią się cięższe, co uniemożliwia latanie i ptaki giną.
• Oczyszczanie wody.
Rodzic ustawia na ceracie słoik bez wieczka, z umocowaną na jego wierzchu gazą (filtrem), oraz szklane naczynie z wodą zanieczyszczoną np. kamykami, patyczkami, trawą i piaskiem. Przelewa zanieczyszczoną wodę do słoika. Dziecko obserwuję, jak zanieczyszczenia zatrzymują się na gazie. Dochodzą do wniosku, że filtr zatrzymuje zanieczyszczenia – oczyszcza wodę.
Rodzic mówi, że ludzie dostrzegli niekorzystny wpływ zanieczyszczonej wody na środowisko i postanowili ją oczyszczać. Wyjaśnia znaczenie słowa ściek. Pokazuje na zdjęciu oczyszczalnię ścieków i przekazuje podstawowe informacje na temat jej działania.
Przykłady sposobów oszczędzania wody:
– gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie,
– branie prysznicu zamiast kąpieli w wannie,
– dokręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
– wprowadzenie liczników do mierzenia zużycia wody i płacenie za zużytą wodę,
– budowanie oczyszczalni ścieków.
Rozmowa na temat organizacji przez ludzi akcji propagujących oszczędzanie wody, takich jak, np. Światowy Dzień Wody ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, którego podstawową ideą jest uświadomienie ludziom, jak ważna jest prawidłowa gospodarka wodą dla życia na Ziemi.
• Rodzic zachęca dziecko do oszczędzania wody.
Propozycja zabawy*
Wprowadzenie karty oszczędzania wody. Rodzic umawia się z dzieckiem, że po każdym wyjściu z łazienki na specjalnej karcie postawi znak na potwierdzenie, że kran przy zlewie jest dobrze zakręcony – tak aby nie kapała z niego woda. Pod koniec tygodnia dziecko sprawdza wynik. (Uwaga: na podobnej zasadzie rodzic może wprowadzić w kolejnych dniach inne karty, np. kartę oszczędzania światła czy papieru).
• Ćwiczenie relaksacyjne „Masaż wodny”
Rodzic prosi dziecko, aby usiadły w kole i obróciły się w prawo. Snuje opowieść o wodzie. Dziecko rysują palcem na plecach partnera, rodzica kropki, kreski: pionowe, poziome, linie faliste, stukają opuszkami palców itp. Na koniec wykonywania masażu dziecko naśladuję strząsanie wody z rąk.
• Powtarzanie popularnej rymowanki Czysta woda zdrowia doda.
* Karta pracy „Dlaczego powinniśmy segregować śmieci” .
Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...
72-004 Tanowo
ul. Szczecińska 70