Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Zadania na tydzień 6.04-9.04

Szanowni Państwo,

 

przed nami kolejny tydzień nauki zdalnej. W nadchodzącym tygodniu proponujemy zrealizowanie zamieszczonych poniżej propozycji. 

 

Autorzy programu "Zdrowo i sportowo" również na kolejny tydzień przygotowali dla Państwa dzieci możliwość wzięcia udziału w  bezpłatnych sportowych zajęciach. Zajęcia sportowe online, prowadzone przez trenerów Kids&Sport będą się odbywać od wtorku 6 kwietnia, do piątku 9 kwietnia w czasie 10.00 - 10.30, na platformie ZOOM.

 

W porównaniu do ubiegłego tygodnia nastąpiła mała zmiana. Na zajęcia należy się zarejestrować wcześniej - ze względu na ograniczoną liczbę miejsc.

 

Wtorek

Bezpośredni link do rejestracji >>>

 

Środa

Bezpośredni link do rejestracji >>>

 

Czwartek

Bezpośredni link do rejestracji >>>

 

Piątek

Bezpośredni link do rejestracji >>>

 

Rozkład zadań tygodniowych

Temat: „Wiosenne powroty”

Termin realizacji: 6.04-9.04.2021

Data

Rodzaj zadania

Forma realizacji

Wtorek

6.04.2021

  • Zajęcia z mowy i myślenia (rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej)
  • Zabawy plastyczne, sensoryczne, grafomotoryczne

· Słuchamy opowiadania pod tytułem Ptaki, następnie dziecko opowiada własnymi słowami co wydarzyło się w rodzinie Ady i Olka (treść i ilustracje do opowiadania poniżej). Zadajemy pytania do tekstu, uzupełniamy wiedzę o bocianach i omawiamy budowę ptaka.

o  Zadanie dla chętnych – wykonujemy kartę pracy (plik policz bociany)

· Praca plastyczna „Bocian”. Potrzebujemy 4  kartek (dwie białe, czerwoną i jedną w wybranym przez siebie kolorze), czarną kredkę lub pisak, ołówek, klej, nożyczki, szklanka. Propozycja wykonania w pliku bocian – krok po kroku.

o   Zadanie dla chętnych – poszukiwania ptaków. Wyjaśniamy dziecku kim jest ornitolog. Planujemy wycieczkę do parku, lasu lub po okolicy. Jeśli mamy w domu lornetkę to zabieramy ją na spacer. Szukamy ptaków i ich gniazd. Staramy się nazwać jak najwięcej z nich.

Środa

7.04.2021

  • Zajęcia z mowy i myślenia (rozbudzenie zainteresowania czytaniem i pisaniem, wprowadzenie litery)
  • Zabawy muzyczno – ruchowe, taneczne, instrumentacja

· Poznajemy literkę J i j. Prezentujemy wygląd litery (pamiętamy o zaznaczeniu, ze jest to spółgłoska, którą wymawiamy krótko). Dziecko układa z klocków (lub innego materiału np. zapałek, kamieni, patyków) jak największą literę J. Następnie szukamy w domu starej gazety. Rodzic i dziecko biorą po jednej stronie. W wyznaczonym czasie (odmierzamy minutnikiem, stoperem) każdy zaznacza jak najwięcej wyrazów z literą J lub j.  Na zakończenie wykonujemy zadania z książki „Chcę czytać i pisać” ze stron 46 i 47. Dzielimy wyraz jajko na sylaby i głoski, określamy miejsce litery j w wyrazie. Dla tych z Państwa, którym nie udało się odebrać książek z przedszkola załączam dodatkowo pliki. (plik litera J – 46,47)

o   Zadanie dla chętnych (plik litera J – karta pracy)

· Przygotowujemy farby plakatowe lub akwarelowe, pędzel, wodę oraz kartkę papieru (lepsza będzie z bloku technicznego). Maczamy pędzel w wodzie i malujemy nim kartkę, aż zrobi się lekko wilgotna (nie mokra). Następnie odtwarzamy załączony utwór i prosimy dziecko namalowanie palcami wiosennej ilustracji. Używając farb plakatowych  należy dodać do nich odrobinę wody. (plik audio deszczyk).

Czwartek

8.04.2021

  • Edukacja matematyczna, kodowanie
    i programowanie
  • Zabawy techniczne i konstrukcyjne

· Szukamy w naszym otoczeniu przykładów figur geometrycznych. Następnie z elementów przypominających różne figury (dziecko nazywa kształty) znalezionych w domu lub w ogrodzie układamy wiosenny obrazek. Można do tego zadania wykorzystać ćwiczenie ze strony 43 w podręczniku „Chcę liczyć”.  Dla tych z Państwa, którym nie udało się odebrać książek z przedszkola załączam dodatkowo pliki (plik chcę liczyć 43)

·    Pokazujemy dzieciom różne przykłady ptasich gniazd (plik jaja ptasie) Prosimy aby wskazały różnice między ptakami oraz jajkami, które znoszą. Prosimy o podanie nazw innych zwierząt, które znoszą jaja a nie są ptakami. Z załączonych ilustracji tworzymy grę typu memory. Dziecko układa pary z oglądanych wcześniej zdjęć.

o   Zadanie dla chętnych – grę typu memory opartą na przesłanych ilustracjach ptasich gniazd w wersji online znajdziecie Państwo pod tabelą.

Piątek

9.04.2021

  • Edukacja przyrodnicza, eksperymenty badawcze
  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych, zabawy ruchowe

·    Wykorzystujemy pozostałe ze świąt ugotowane jajka. Jeśli wszystkie zostały zjedzone to przygotowujemy 2 jajka na twardo oraz 1 surowe. Dziecko i rodzic kręcą ugotowanym na twardo jaj­kiem na blacie stołu. Zakręcamy z całej siły. Jajko musi się cały czas obracać, wygrywa ta osoba, której jajko kręciło się dłużej. 

·    Badamy właściwości jajka ugotowanego na twardo: obieramy jajko, kroimy je plastikowym nożykiem na pół, nazywamy poszczególne części jajka (skorupka, żółtko, białko), określamy wygląd, smak, zapach. Do miseczki rozbijamy surowe jajko. Porównujemy budowę jajek: surowego i gotowanego. Zastanawiamy się, co się zmieniło i dlaczego.

·    Wykonujemy zestaw ćwiczeń gimnastycznych z gazetą. Rodzic wciela się w rolę partnera do wybranych ćwiczeń (opis poniżej).

 

 

Opowiadanie M. Strękowskiej-Zaremby Ptaki.

 

Zadzwoniła babcia, ta, która mieszka pod miastem, na wsi, i powiedziała, że upiekła ulubione ciasteczka Ady. – Przyjedziecie do nas? – zapytała.

– No pewnie! – zapewniła Ada i dotąd namawiała rodziców, aż się zgodzili na wspólny wyjazd.

– Gdzie ciasteczka? – zapytała, gdy tylko zobaczyła babcię.

Olek nie był smakoszem ciasteczek, za to lubił towarzystwo dziadka. Odnalazł go w sadzie obok domu. Dziadek obserwował niebo przez lornetkę. Olek zadarł głowę. W oddali zobaczył jakieś drobne punkciki.

– Bociany wracają. Co za widok! – dziadek uśmiechnął się promiennie.

– Naprawdę?! – Olek rzucił się biegiem do samochodu po swoją lornetkę. Po chwili był już z powrotem. – Zdążyłem?! Jeszcze je widać?! – pytał zdyszany.

Trzeba wam wiedzieć, że lornetki przybliżają i powiększają obraz, więc widok był niezwykły. Olek tak bardzo zagapił się w niebo, że nawet nie zauważył Ady, która przybiegła za nim z własną malutką lor­netką. Patrzył na szybujące po niebie bociany. Widział ich rozłożone skrzydła, długie, wyciągnięte szyje, czerwone dzioby, a gdy poprawił ostrość, zobaczył nawet pojedyncze pióra w ogonach. Ptaki prawie nie poruszały skrzydłami, a jednak sunęły po niebie jak papierowe samoloty albo małe szybowce niesione wiatrem.

– Też chciałbym tak latać. Szkoda, że nie mam skrzydeł – westchnął.

Dziadek się uśmiechnął. – Ptaki mogą latać nie tylko dzięki skrzydłom. Ich waga też jest ważna. Są lżejsze niż my, bo mają lekkie dzioby i nieduże głowy. No i nie posiadają zębów, żeby mniej ważyć.

Na niebie było tłoczno jak na autostradzie. Nie tylko bociany wracały do domu na wiosnę. Leciały szpaki, pliszki i zięby. Jedne zawzięcie trzepotały skrzydełkami, inne machały nimi tylko od czasu do czasu.

– Mógłbym na nie patrzeć bez końca. Żałuję, że tak późno poświęciłem się obserwowaniu przyrody. Wierzcie mi, że jest to wyjątkowa przyjemność – mówił dziadek. – Nawet nie wiecie, co wyprawiają zwie­rzęta, gdy sądzą, że nikt ich nie widzi. Takich zabaw, psot i tańców nigdzie indziej nie zobaczycie.

Olka najbardziej zainteresowały zwierzęce psoty. – Pokażesz nam te psoty? – spytał.

– Oczywiście, wybierzemy się do lasu jutro z samego rana. Babcia pomoże nam przygotować kanapki i termos z ciepłą herbatą. Zabierzemy też mapę terenu i to, co najważniejsze dla obserwatorów przyrody... – dziadek spojrzał pytająco na wnuki.

– Ciasteczka! – wykrzyknęła Ada.

Olek popatrzył na siostrę z politowaniem. – Lornetki – poprawił ją.

Ich głosy wywabiły z domu tatę. Spojrzał w niebo na szybujące ptaki i westchnął, podobnie jak wcześniej Olek: – Chciałbym latać jak ptaki.

– Lepiej nie. Musiałbyś wyrwać wszystkie zęby, a i tak byłbyś za ciężki – mądrze zauważył Olek.

– Głowę też masz za dużą – dodała Ada.

– Nie mówiąc o braku skrzydeł – dorzucił rozbawiony dziadek.

 

Informacje o bocianach

 

Bociany są gatunkiem chronionym w Polsce. Wracają z ciepłych krajów w marcu lub w kwietniu. Za­mieszkują tereny, na których znajduje się dużo pól, lasów, łąk. Po przylocie natychmiast biorą się za przebudowę starego gniazda lub budują nowe. Najczęściej robią to w pobliżu siedzib ludzkich, np. na dachach, słupach, budynkach gospodarczych. Znoszą materiał, układają gałązki i pilnują, aby gniazda nie zajął inny bocian. Kiedy gniazdo jest gotowe, samica składa jaja. Wysiaduje je na zmianę z samcem. Kiedy jeden ptak jest w gnieździe, drugi zajmuje się zdobywaniem pożywienia. Bociany jedzą wyłącznie zwierzęta, np.: pasikoniki, dżdżownice, ślimaki, gryzonie, małe ryby, węże, krety, łasi­ce, gronostaje, młode zające i pisklęta ptaków. Żaby wcale nie są ich ulubionym pokarmem.

 

 

Poznawanie budowy ptaka

 

Dlaczego ptaki umieją latać, a ludzie nie potrafią?

 

Natura cały organizm ptaka wyposażyła w cechy, które umożliwiają mu latanie, np. kości ptaka są zupełnie inne niż kości innych zwierząt. Są dużo lżejsze, gdyż znajduje się między nimi wiele pu­stych przestrzeni. Ptaki nie mają zębów, co także zmniejsza ich ciężar ciała. Pokryte są piórami, które spełniają wiele funkcji. Ptak ma skrzydła, które wykorzystuje do radzenia sobie z oporem powietrza.

 

 

Ćwiczenia gimnastyczne z gazetą

                                                

  • Przede mną

 Dziecko staje w lekkim rozkroku, gazetę trzyma za brzegi nad głową, wykonuje mocne skłony w przód, układając gazety na podłodze. Powtarzamy ćwiczenie kilkukrotnie.

 

  • Malujemy tęczę

 Dziecko w lekkim rozkroku, unosi gazetę nad głowę, wykonuje skłony boczne w lewą i prawą stronę . Powtarzamy ćwiczenie kilkukrotnie.

 

  • Sięgnij dachu

 Dziecko kładzie się na plecach, rodzic siada na piętach przy jego stopach, utrzymując na wysokości swojego brzucha gazetę, dziecko leżące na ziemi musi stopami dotknąć spodu gazety. Powtarzamy ćwiczenie kilkukrotnie.

 

  • Żaby na lodzie

Dziecko w siadzie podpartym podkłada pod kolana i ręce kawałki gazet, ślizga się na czworakach nie odrywając swoich części ciała od gazet.

 

  • Skok z gazetą

Dziecko przytrzymuje rozłożoną gazetę między kolanami, wykonuje podskoki w przód i tył.

 

  • Gazeta w ruchu

 Dziecko siada na piętach, unosząc gazetę nad głowę bierze głęboki wdech nosem, prostuje sylwetkę. Następnie opuszcza gazetę na podłogę, wypuszcza powietrze ustami i zwija się w kłębek. Powtarzamy ćwiczenie kilkukrotnie.

 

  • Rozwiń kulę

Dziecko gniecie gazetę dłońmi, formując z niej jak najmniejsza kulkę, następnie za pomocą stóp próbuje rozwinąć kulę z gazety i wygładzić ją.

 

Gra "Ptasie memory"

 

 

Data dodania: 2021-04-05 12:09:39
Data edycji: 2021-04-05 20:54:43
Ilość wyświetleń: 421

Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...

Robert Fulghum

Partnerzy

BIP
Urzędu Miejskiego w Policach
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej