Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Wielkanoc

Rozkład zajęć tygodniowych

 

Temat: Wielkanoc

Termin realizacji: 29.03.2021. – 02.04.2021.

Data

Rodzaj zadania

Forma realizacji

Poniedziałek

29.03.2021.

Zajęcia z mowy i myślenia

 

 

Zabawy ruchowe

i naśladowcze

Słuchanie opowiadania S. Grabowskiego, M. Nejmana Wielkanocne jajo.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z piłkami.

 

Wtorek

30.03.2021.

Zajęcia z mowy i myślenia

 

 

Zabawy grafomotoryczne

Rozmowa na temat wiersza E. Skarżyńskiej Wielkanocny stół.

 

Pisanka – rysowanie wzorów

Pisanki w koszyku - kolorowanie kredkami lub malowanie farbami (małym pędzelkiem).

Rysowanie po śladach, ozdabianie według podanego wzoru.

Środa

31.03.2021.

Zajęcia z mowy i myślenia

 

 

Zabawy muzyczno –ruchowe, taneczne

Układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej Kurczątka.

 

Zabawa z piosenką Pisanki, pisanki.

 

Czwartek

01.04.2021.

Edukacja matematyczna, kodowanie, programowanie

 

Zabawy plastyczne

Zabawy matematyczne Pisanki duże i małe.

 

 

 

Moje pisanki – różnorodna technika wykonania.

Piątek

02.04.2021.

Edukacja przyrodnicza

 

 

 

Zabawy

i ćwiczenia ruchowe

Filmik o kurczątkach

Film animowany Przygody kurczaka, reż. Jan Siupik.

 

Muzyczna gimnastyka – ćwiczenia w podskokach.

 

 

 

PONIEDZIAŁEK

 

Opowiadanie Wielkanocne jajo

 

- Bonifacyyy! Popatrz tylko!

- Kiedy śpię.

- To chociaż zerknij.

-A warto?

- Pewnie. Czegoś takiego jeszcze nie widziałeś!

- Ja już wszystko widziałem. Ale niech ci będzie. Otworzę jedno oko. Już!

- No i co, Bonifacy?

- Nic! Nasze miski ciągle puste.

-A reszta?

- Reszta mnie guzik obchodzi. Jeść mi się chce. Nie mam więc zamiaru patrzeć na pustą

miskę. Zamykam oko. Już!

- Już? A ty wiesz, co stoi na stole?

- Pewno drabiniasty wóz ...

- Nie żartuj! Na stole stoi cała misa jaj!

- I co z tego?

-Pewnie do naszych kur przyszły kury sąsiadów. Każda z nich zniosła Babci jedno jajko i ...

- Też wymyśliłeś. A co na to koguty sąsiadów? Piałyby z zadowolenia?

- Oj, prawda! Zapomniałem o kogutach. Strasznie one czupurne. A najgorszy ten z    

   kolorowym ogonem ...

- Uhum! Wiem coś o tym. Raz, jak mnie nie dziob ... Eee, co ci będę opowiadał. Powiedz

lepiej, co tam jeszcze na stole ciekawego.

- Są jakieś farby, miseczki, pędzelek .

- I jajka! Zaraz, zaraz ... Ależ tak! To przecież Wielkanoc. Koniec zimy i wspaniałe święta.

A ja bym to wszystko przespał. Dosyć tego! Otwieram oczy, wstaję i ...

- Zanim to zrobisz, powiedz szybko, co to jest Wielkanoc?

-Ech, Filemonie! To się nie da tak łatwo powiedzieć. Wielkanoc to ... pęta białej kiełbasy,

szynka z chrzanem, jaja na twardo, polędwica różowa jak wschód słońca ...

- Ciągle nic nie rozumiem, Bonifacy!

- Nie przerywaj! Co to ja mówiłem? Aha ... wschód słońca, babka wielkanocna pełna

rodzynek i migdałów, makowce, mazurki wystrojone jak ...

- A po co do tego farby?

- Właśnie do jajek. Babcia pomaluje jajka, białym obrusem przykryje stół, wszystko

na nim ustawi. A my? My będziemy jeść, jeść, jeść ...

- A myszy?

- Myszy też będą jeść, ale tylko to, co im ze stołu spadnie. Same okruszki ...

- Bonifacy. Ale ja ciągle nie wiem, dlaczego się te jajka maluje?

- Hm! Chyba z radości. Idzie wiosna, ciepło się robi. Pąki pękają na drzewach, lęgną się

kurczęta. Sama radość! Zaczyna się nowe życie. A dla nas jedzenie, jedzenie ...

- Najadłem się od samego słuchania. Powiedz lepiej, jak Babcia te jajka pomaluje?

- Różnie. We wzorki, łatki, kratki, kwiatki ...

- Oj, niedobrze! A co będzie, jeśli z takich jajek wylęgną się kurczaki w łatki, kwiatki

i kratki ...

- Nie martw się, głuptasie. Przecież maluje się tylko skorupki. Chociaż gdyby tak się

stało, miałby kogut do kury pretensję. Raz nawet mnie, Bonifacego, chciał hultaj w ogon ...

 Hm, co to ja mówiłem?

- Chciałeś pewnie powiedzieć, że taka kura w łatki nazywałaby się łaciatka ...

- Właśnie, właśnie! A w kratkę - kraciatka. A w kwiatki ...

- Kwiaciatka!

- Zdolny jesteś, Filemonie. A kogut połamałby sobie język. Łaciatka, kwiaciatka , kraciat-

ka ... cha, cha, cha!

- Bonifacy, a gdybym tak ja się pomalował?

- Eee ... to już znacznie mniej śmieszne. Co powiedziałyby myszy?

- Może pomyliłyby mnie z jajkiem ...

- Może. Ale nie na długo.

- Dlaczego?

- Bo w Wielkanoc jest śmigus-dyngus. Taki zwyczaj. Wtedy każdy każdego wodą polewa.

Wylałby na ciebie Dziadek wiadro zimnej wody i znów byłbyś kotem. Mokrym kotem ...

- Całe wiadro, mówisz?

- Oj, mówię, Filemonie! Cały czas kiszki grają mi wielkanocnego marsza. Dlatego ciągle

powtarzam: Wielkanoc powinna trwać do Wigilii, a Wigilia do Wielkanocy. Co to byłoby za

życie! Co za tłuste lata! I pomyśl, nie musielibyśmy sobie wcale tymi wstrętnymi myszami

głów zawracać.

 

Sławomir Grabowski, Marek Nejman, Wielkanocne jajo,

Przygody Kota Filemona, Nasza Księgarnia, Warszawa 2008

 

Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego opowiadania.

- Z jakiego powodu Filemon obudził Bonifacego, co go tak bardzo zdziwiło?

- Co oprócz misy jaj stało na stole?

- Dlaczego na Wielkanoc malujemy jajka?

- Co babcia jeszcze przygotowuje na święta wielkanocne?

- Co to znaczy „śmigus-dyngus”?

 

 Film Przygody Kota Filemona - Wielkanocne sprzątanie

https://www.dailymotion.com/video/x1kgads

 

 

  • Wprowadzenie do ćwiczeń gimnastycznych:

Dziecko (z rodzeństwem lub rodzicem) maszeruje przy dźwiękach bębenka.

  • Toczenie piłki do drugiej osoby.

Dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed sobą. Partner siedzi na piętach zwrócony przodem do niego w odległości 2 metrów. Pierwsze dziecko odpycha piłkę w stronę kolegi unosząc przy tym łokcie nad podłogą. Następnie zmiana.

  • Podanie piłki bokiem.

Dziecko i partner siedzą tyłem do siebie z nogami wyprostowanymi, w rozkroku, w odległości około 0,5 metra. Jedno dziecko trzyma piłkę w dłoniach. W parach wykonują skręt tułowia (jedno w prawo, drugie w lewo) z przekazaniem piłki partnerowi. Następnie ćwiczą w drugą stronę.

  • Rzucanie i łapanie piłki.

Dziecko chodzi po sali rzucając piłkę w górę i stara się ją złapać.

  • Toczenie piłki wokół siebie.

Dziecko siedzi z wyprostowanymi, złączonymi nogami. Toczy piłkę po podłodze wokół bioder i wyprostowanych nóg 3x w jedną stronę, następnie tyle samo w stronę przeciwną.

  • Utrzymywanie piłki na podudziach.

Dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi i uniesionymi nad podłogę. Na ustawionych poziomo podudziach kładzie piłkę i stara się jak najdłużej utrzymać ją.

  • Podanie piłki dołem i górą.

Dziecko i partner stoją do siebie tyłem w rozkroku, w odległości 0,5 metra. Unoszą ręce do góry i przekazują sobie piłkę nad głową. Następnie wykonują skłon tułowia w przód, podając piłkę między nogami.

  • Żuki toczące kulki.

Dziecko chodzi na czworakach, popychając piłkę głową – czołem. Należy zwrócić uwagę, by dłonie dziecka całe przylegały do podłoża.

  • Podskoki z piłką trzymaną między kolanami.

Dziecko trzyma piłkę między kolanami i podskakuje, przesuwając się po podłodze.

  • Na koniec zabawy, marsz po kole.

 

 

WTOREK 

 

Czytanie dziecku wiersza:

  Wielkanocny stół

 

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych

lukrowana baba

rozpycha się na nim

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy – pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

a przy mamie – tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,

 niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe.

 

Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza.

- Z jakiej okazji rodzina usiadła przy stole?

- Jak wyglądał pięknie zastawiony stół?

- Co znalazło się na świątecznym stole?

- W jakiej porze roku obchodzimy Wielkanoc?

- Dlaczego święta wielkanocne są radosne?

 

Przedstawiamy dziecku ilustracje Wielkanocne symbole i prosimy o wspólne przeczytanie wyrazów: palma, babka, baranek, mazurek, pisanki (zapamiętywanie przez dziecko zapisu graficznego wyrazów).

 

Zabawy grafomotoryczne do wykonania przez dziecko (w odstępach czasowych).

 

Pisanka – rysowanie wzorów

Pisanki w koszyku - kolorowanie kredkami lub malowanie farbami (małym pędzelkiem) s. 53.

Rysowanie po śladach, ozdabianie według podanego wzoru s. 55.

 

ŚRODA

 

Przedstawienie historyjki obrazkowej Kurczątka. Prosimy dziecko o ułożenie obrazków według kolejności i opowiedzenie historyjki. Można pomóc dziecku, zadając pytania: co wydarzyło się na początku, co było potem i jak zakończyła się historia.

 

Zabawa z piosenką Pisanki, pisanki. Dzieci ilustrują treść piosenki wymyślonymi przez siebie ruchami; tworzą spontaniczne improwizacje do muzyki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

 

Tekst piosenki

 

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

 

 

CZWARTEK

 

Zabawy matematyczne:

Wykonanie Kart pracy:

- liczenie pisanek; określanie, których jest więcej

- kolorowanie pisanki według podanego kodu

- określanie: najdłuższy, najkrótszy

- zaznaczanie rysunków w kołach

 

Zajęcia plastyczne

Pomoce:

jajka ugotowane na twardo, klej typu wikol, bibuła, kawałki kolorowej włóczki, kredki woskowe, płatki owsiane, drobny makaron, ryż, wzorki z papieru samoprzylepnego, barwniki do farbowania jajek.

 

Rodzic proponuje dziecku wykonanie pisanek dowolną techniką:

- rysowanie na jajkach wzorków kredką woskową i zanurzanie ich w pojemniku z barwnikiem,

- oklejanie jajek małymi kawałkami bibuły, zaznaczanie miejsc łączenia się kolorów czarnym flamastrem,

- naklejanie na jajka materiału sypkiego (ryż, płatki owsiane i in.) lub gotowych wzorów z papieru samoprzylepnego i wkładanie do barwnika. Po wyjęciu jajek z kolorowej wody można naklejki odkleić,

- oklejanie jajek kawałkami kolorowej, grubej włóczki.

 

 

PIĄTEK

 

Pokaz filmów o kurczątkach:

https://www.youtube.com/watch?v=K4lHRFeIa-c

https://ninateka.pl/film/przygody-kurczaka-animacja-smf

 

Ćwiczenia poranne:

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

Data dodania: 2021-03-28 23:40:35
Data edycji: 2021-03-30 16:22:43
Ilość wyświetleń: 448

Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...

Robert Fulghum

Partnerzy

BIP
Urzędu Miejskiego w Policach
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej