72-004 Tanowo
ul. Szczecińska 70
Rozkład zajęć tygodniowych
Temat: Wielkanoc Termin realizacji: 29.03.2021. – 02.04.2021. |
||
Data |
Rodzaj zadania |
Forma realizacji |
Poniedziałek 29.03.2021. |
Zajęcia z mowy i myślenia
Zabawy ruchowe i naśladowcze |
Słuchanie opowiadania S. Grabowskiego, M. Nejmana Wielkanocne jajo.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z piłkami.
|
Wtorek 30.03.2021. |
Zajęcia z mowy i myślenia
Zabawy grafomotoryczne |
Rozmowa na temat wiersza E. Skarżyńskiej Wielkanocny stół.
Pisanka – rysowanie wzorów Pisanki w koszyku - kolorowanie kredkami lub malowanie farbami (małym pędzelkiem). Rysowanie po śladach, ozdabianie według podanego wzoru. |
Środa 31.03.2021. |
Zajęcia z mowy i myślenia
Zabawy muzyczno –ruchowe, taneczne |
Układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej Kurczątka.
Zabawa z piosenką Pisanki, pisanki.
|
Czwartek 01.04.2021. |
Edukacja matematyczna, kodowanie, programowanie
Zabawy plastyczne |
Zabawy matematyczne Pisanki duże i małe.
Moje pisanki – różnorodna technika wykonania. |
Piątek 02.04.2021. |
Edukacja przyrodnicza
Zabawy i ćwiczenia ruchowe |
Filmik o kurczątkach Film animowany Przygody kurczaka, reż. Jan Siupik.
Muzyczna gimnastyka – ćwiczenia w podskokach. |
PONIEDZIAŁEK
Opowiadanie Wielkanocne jajo
- Bonifacyyy! Popatrz tylko!
- Kiedy śpię.
- To chociaż zerknij.
-A warto?
- Pewnie. Czegoś takiego jeszcze nie widziałeś!
- Ja już wszystko widziałem. Ale niech ci będzie. Otworzę jedno oko. Już!
- No i co, Bonifacy?
- Nic! Nasze miski ciągle puste.
-A reszta?
- Reszta mnie guzik obchodzi. Jeść mi się chce. Nie mam więc zamiaru patrzeć na pustą
miskę. Zamykam oko. Już!
- Już? A ty wiesz, co stoi na stole?
- Pewno drabiniasty wóz ...
- Nie żartuj! Na stole stoi cała misa jaj!
- I co z tego?
-Pewnie do naszych kur przyszły kury sąsiadów. Każda z nich zniosła Babci jedno jajko i ...
- Też wymyśliłeś. A co na to koguty sąsiadów? Piałyby z zadowolenia?
- Oj, prawda! Zapomniałem o kogutach. Strasznie one czupurne. A najgorszy ten z
kolorowym ogonem ...
- Uhum! Wiem coś o tym. Raz, jak mnie nie dziob ... Eee, co ci będę opowiadał. Powiedz
lepiej, co tam jeszcze na stole ciekawego.
- Są jakieś farby, miseczki, pędzelek .
- I jajka! Zaraz, zaraz ... Ależ tak! To przecież Wielkanoc. Koniec zimy i wspaniałe święta.
A ja bym to wszystko przespał. Dosyć tego! Otwieram oczy, wstaję i ...
- Zanim to zrobisz, powiedz szybko, co to jest Wielkanoc?
-Ech, Filemonie! To się nie da tak łatwo powiedzieć. Wielkanoc to ... pęta białej kiełbasy,
szynka z chrzanem, jaja na twardo, polędwica różowa jak wschód słońca ...
- Ciągle nic nie rozumiem, Bonifacy!
- Nie przerywaj! Co to ja mówiłem? Aha ... wschód słońca, babka wielkanocna pełna
rodzynek i migdałów, makowce, mazurki wystrojone jak ...
- A po co do tego farby?
- Właśnie do jajek. Babcia pomaluje jajka, białym obrusem przykryje stół, wszystko
na nim ustawi. A my? My będziemy jeść, jeść, jeść ...
- A myszy?
- Myszy też będą jeść, ale tylko to, co im ze stołu spadnie. Same okruszki ...
- Bonifacy. Ale ja ciągle nie wiem, dlaczego się te jajka maluje?
- Hm! Chyba z radości. Idzie wiosna, ciepło się robi. Pąki pękają na drzewach, lęgną się
kurczęta. Sama radość! Zaczyna się nowe życie. A dla nas jedzenie, jedzenie ...
- Najadłem się od samego słuchania. Powiedz lepiej, jak Babcia te jajka pomaluje?
- Różnie. We wzorki, łatki, kratki, kwiatki ...
- Oj, niedobrze! A co będzie, jeśli z takich jajek wylęgną się kurczaki w łatki, kwiatki
i kratki ...
- Nie martw się, głuptasie. Przecież maluje się tylko skorupki. Chociaż gdyby tak się
stało, miałby kogut do kury pretensję. Raz nawet mnie, Bonifacego, chciał hultaj w ogon ...
Hm, co to ja mówiłem?
- Chciałeś pewnie powiedzieć, że taka kura w łatki nazywałaby się łaciatka ...
- Właśnie, właśnie! A w kratkę - kraciatka. A w kwiatki ...
- Kwiaciatka!
- Zdolny jesteś, Filemonie. A kogut połamałby sobie język. Łaciatka, kwiaciatka , kraciat-
ka ... cha, cha, cha!
- Bonifacy, a gdybym tak ja się pomalował?
- Eee ... to już znacznie mniej śmieszne. Co powiedziałyby myszy?
- Może pomyliłyby mnie z jajkiem ...
- Może. Ale nie na długo.
- Dlaczego?
- Bo w Wielkanoc jest śmigus-dyngus. Taki zwyczaj. Wtedy każdy każdego wodą polewa.
Wylałby na ciebie Dziadek wiadro zimnej wody i znów byłbyś kotem. Mokrym kotem ...
- Całe wiadro, mówisz?
- Oj, mówię, Filemonie! Cały czas kiszki grają mi wielkanocnego marsza. Dlatego ciągle
powtarzam: Wielkanoc powinna trwać do Wigilii, a Wigilia do Wielkanocy. Co to byłoby za
życie! Co za tłuste lata! I pomyśl, nie musielibyśmy sobie wcale tymi wstrętnymi myszami
głów zawracać.
Sławomir Grabowski, Marek Nejman, Wielkanocne jajo,
Przygody Kota Filemona, Nasza Księgarnia, Warszawa 2008
Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego opowiadania.
- Z jakiego powodu Filemon obudził Bonifacego, co go tak bardzo zdziwiło?
- Co oprócz misy jaj stało na stole?
- Dlaczego na Wielkanoc malujemy jajka?
- Co babcia jeszcze przygotowuje na święta wielkanocne?
- Co to znaczy „śmigus-dyngus”?
Film Przygody Kota Filemona - Wielkanocne sprzątanie
https://www.dailymotion.com/video/x1kgads
Dziecko (z rodzeństwem lub rodzicem) maszeruje przy dźwiękach bębenka.
Dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed sobą. Partner siedzi na piętach zwrócony przodem do niego w odległości 2 metrów. Pierwsze dziecko odpycha piłkę w stronę kolegi unosząc przy tym łokcie nad podłogą. Następnie zmiana.
Dziecko i partner siedzą tyłem do siebie z nogami wyprostowanymi, w rozkroku, w odległości około 0,5 metra. Jedno dziecko trzyma piłkę w dłoniach. W parach wykonują skręt tułowia (jedno w prawo, drugie w lewo) z przekazaniem piłki partnerowi. Następnie ćwiczą w drugą stronę.
Dziecko chodzi po sali rzucając piłkę w górę i stara się ją złapać.
Dziecko siedzi z wyprostowanymi, złączonymi nogami. Toczy piłkę po podłodze wokół bioder i wyprostowanych nóg 3x w jedną stronę, następnie tyle samo w stronę przeciwną.
Dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi i uniesionymi nad podłogę. Na ustawionych poziomo podudziach kładzie piłkę i stara się jak najdłużej utrzymać ją.
Dziecko i partner stoją do siebie tyłem w rozkroku, w odległości 0,5 metra. Unoszą ręce do góry i przekazują sobie piłkę nad głową. Następnie wykonują skłon tułowia w przód, podając piłkę między nogami.
Dziecko chodzi na czworakach, popychając piłkę głową – czołem. Należy zwrócić uwagę, by dłonie dziecka całe przylegały do podłoża.
Dziecko trzyma piłkę między kolanami i podskakuje, przesuwając się po podłodze.
WTOREK
Czytanie dziecku wiersza:
Wielkanocny stół
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy – pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
a przy mamie – tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę,
niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe.
Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza.
- Z jakiej okazji rodzina usiadła przy stole?
- Jak wyglądał pięknie zastawiony stół?
- Co znalazło się na świątecznym stole?
- W jakiej porze roku obchodzimy Wielkanoc?
- Dlaczego święta wielkanocne są radosne?
Przedstawiamy dziecku ilustracje Wielkanocne symbole i prosimy o wspólne przeczytanie wyrazów: palma, babka, baranek, mazurek, pisanki (zapamiętywanie przez dziecko zapisu graficznego wyrazów).
Zabawy grafomotoryczne do wykonania przez dziecko (w odstępach czasowych).
Pisanka – rysowanie wzorów
Pisanki w koszyku - kolorowanie kredkami lub malowanie farbami (małym pędzelkiem) s. 53.
Rysowanie po śladach, ozdabianie według podanego wzoru s. 55.
ŚRODA
Przedstawienie historyjki obrazkowej Kurczątka. Prosimy dziecko o ułożenie obrazków według kolejności i opowiedzenie historyjki. Można pomóc dziecku, zadając pytania: co wydarzyło się na początku, co było potem i jak zakończyła się historia.
Zabawa z piosenką Pisanki, pisanki. Dzieci ilustrują treść piosenki wymyślonymi przez siebie ruchami; tworzą spontaniczne improwizacje do muzyki.
https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8
Tekst piosenki
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
CZWARTEK
Zabawy matematyczne:
Wykonanie Kart pracy:
- liczenie pisanek; określanie, których jest więcej
- kolorowanie pisanki według podanego kodu
- określanie: najdłuższy, najkrótszy
- zaznaczanie rysunków w kołach
Zajęcia plastyczne
Pomoce:
jajka ugotowane na twardo, klej typu wikol, bibuła, kawałki kolorowej włóczki, kredki woskowe, płatki owsiane, drobny makaron, ryż, wzorki z papieru samoprzylepnego, barwniki do farbowania jajek.
Rodzic proponuje dziecku wykonanie pisanek dowolną techniką:
- rysowanie na jajkach wzorków kredką woskową i zanurzanie ich w pojemniku z barwnikiem,
- oklejanie jajek małymi kawałkami bibuły, zaznaczanie miejsc łączenia się kolorów czarnym flamastrem,
- naklejanie na jajka materiału sypkiego (ryż, płatki owsiane i in.) lub gotowych wzorów z papieru samoprzylepnego i wkładanie do barwnika. Po wyjęciu jajek z kolorowej wody można naklejki odkleić,
- oklejanie jajek kawałkami kolorowej, grubej włóczki.
PIĄTEK
Pokaz filmów o kurczątkach:
https://www.youtube.com/watch?v=K4lHRFeIa-c
https://ninateka.pl/film/przygody-kurczaka-animacja-smf
Ćwiczenia poranne:
Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...
72-004 Tanowo
ul. Szczecińska 70