Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Wielkanoc

Rozkład zajęć tygodniowych

 

Temat: Wielkanoc

Termin realizacji: 29.03.2021. – 02.04.2021.

Data

Rodzaj zadania

Forma realizacji

Poniedziałek

29.03.2021.

Zajęcia z mowy i myślenia

 

 

Zabawy ruchowe

i naśladowcze

Słuchanie opowiadania S. Grabowskiego, M. Nejmana Wielkanocne jajo.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z piłkami.

 

Wtorek

30.03.2021.

Zajęcia z mowy i myślenia

 

 

Zabawy grafomotoryczne

Rozmowa na temat wiersza E. Skarżyńskiej Wielkanocny stół.

 

Pisanka – rysowanie wzorów

Pisanki w koszyku - kolorowanie kredkami lub malowanie farbami (małym pędzelkiem).

Rysowanie po śladach, ozdabianie według podanego wzoru.

Środa

31.03.2021.

Zajęcia z mowy i myślenia

 

 

Zabawy muzyczno –ruchowe, taneczne

Układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej Kurczątka.

 

Zabawa z piosenką Pisanki, pisanki.

 

Czwartek

01.04.2021.

Edukacja matematyczna, kodowanie, programowanie

 

Zabawy plastyczne

Zabawy matematyczne Pisanki duże i małe.

 

 

 

Moje pisanki – różnorodna technika wykonania.

Piątek

02.04.2021.

Edukacja przyrodnicza

 

 

 

Zabawy

i ćwiczenia ruchowe

Filmik o kurczątkach

Film animowany Przygody kurczaka, reż. Jan Siupik.

 

Muzyczna gimnastyka – ćwiczenia w podskokach.

 

 

 

PONIEDZIAŁEK

 

Opowiadanie Wielkanocne jajo

 

- Bonifacyyy! Popatrz tylko!

- Kiedy śpię.

- To chociaż zerknij.

-A warto?

- Pewnie. Czegoś takiego jeszcze nie widziałeś!

- Ja już wszystko widziałem. Ale niech ci będzie. Otworzę jedno oko. Już!

- No i co, Bonifacy?

- Nic! Nasze miski ciągle puste.

-A reszta?

- Reszta mnie guzik obchodzi. Jeść mi się chce. Nie mam więc zamiaru patrzeć na pustą

miskę. Zamykam oko. Już!

- Już? A ty wiesz, co stoi na stole?

- Pewno drabiniasty wóz ...

- Nie żartuj! Na stole stoi cała misa jaj!

- I co z tego?

-Pewnie do naszych kur przyszły kury sąsiadów. Każda z nich zniosła Babci jedno jajko i ...

- Też wymyśliłeś. A co na to koguty sąsiadów? Piałyby z zadowolenia?

- Oj, prawda! Zapomniałem o kogutach. Strasznie one czupurne. A najgorszy ten z    

   kolorowym ogonem ...

- Uhum! Wiem coś o tym. Raz, jak mnie nie dziob ... Eee, co ci będę opowiadał. Powiedz

lepiej, co tam jeszcze na stole ciekawego.

- Są jakieś farby, miseczki, pędzelek .

- I jajka! Zaraz, zaraz ... Ależ tak! To przecież Wielkanoc. Koniec zimy i wspaniałe święta.

A ja bym to wszystko przespał. Dosyć tego! Otwieram oczy, wstaję i ...

- Zanim to zrobisz, powiedz szybko, co to jest Wielkanoc?

-Ech, Filemonie! To się nie da tak łatwo powiedzieć. Wielkanoc to ... pęta białej kiełbasy,

szynka z chrzanem, jaja na twardo, polędwica różowa jak wschód słońca ...

- Ciągle nic nie rozumiem, Bonifacy!

- Nie przerywaj! Co to ja mówiłem? Aha ... wschód słońca, babka wielkanocna pełna

rodzynek i migdałów, makowce, mazurki wystrojone jak ...

- A po co do tego farby?

- Właśnie do jajek. Babcia pomaluje jajka, białym obrusem przykryje stół, wszystko

na nim ustawi. A my? My będziemy jeść, jeść, jeść ...

- A myszy?

- Myszy też będą jeść, ale tylko to, co im ze stołu spadnie. Same okruszki ...

- Bonifacy. Ale ja ciągle nie wiem, dlaczego się te jajka maluje?

- Hm! Chyba z radości. Idzie wiosna, ciepło się robi. Pąki pękają na drzewach, lęgną się

kurczęta. Sama radość! Zaczyna się nowe życie. A dla nas jedzenie, jedzenie ...

- Najadłem się od samego słuchania. Powiedz lepiej, jak Babcia te jajka pomaluje?

- Różnie. We wzorki, łatki, kratki, kwiatki ...

- Oj, niedobrze! A co będzie, jeśli z takich jajek wylęgną się kurczaki w łatki, kwiatki

i kratki ...

- Nie martw się, głuptasie. Przecież maluje się tylko skorupki. Chociaż gdyby tak się

stało, miałby kogut do kury pretensję. Raz nawet mnie, Bonifacego, chciał hultaj w ogon ...

 Hm, co to ja mówiłem?

- Chciałeś pewnie powiedzieć, że taka kura w łatki nazywałaby się łaciatka ...

- Właśnie, właśnie! A w kratkę - kraciatka. A w kwiatki ...

- Kwiaciatka!

- Zdolny jesteś, Filemonie. A kogut połamałby sobie język. Łaciatka, kwiaciatka , kraciat-

ka ... cha, cha, cha!

- Bonifacy, a gdybym tak ja się pomalował?

- Eee ... to już znacznie mniej śmieszne. Co powiedziałyby myszy?

- Może pomyliłyby mnie z jajkiem ...

- Może. Ale nie na długo.

- Dlaczego?

- Bo w Wielkanoc jest śmigus-dyngus. Taki zwyczaj. Wtedy każdy każdego wodą polewa.

Wylałby na ciebie Dziadek wiadro zimnej wody i znów byłbyś kotem. Mokrym kotem ...

- Całe wiadro, mówisz?

- Oj, mówię, Filemonie! Cały czas kiszki grają mi wielkanocnego marsza. Dlatego ciągle

powtarzam: Wielkanoc powinna trwać do Wigilii, a Wigilia do Wielkanocy. Co to byłoby za

życie! Co za tłuste lata! I pomyśl, nie musielibyśmy sobie wcale tymi wstrętnymi myszami

głów zawracać.

 

Sławomir Grabowski, Marek Nejman, Wielkanocne jajo,

Przygody Kota Filemona, Nasza Księgarnia, Warszawa 2008

 

Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego opowiadania.

- Z jakiego powodu Filemon obudził Bonifacego, co go tak bardzo zdziwiło?

- Co oprócz misy jaj stało na stole?

- Dlaczego na Wielkanoc malujemy jajka?

- Co babcia jeszcze przygotowuje na święta wielkanocne?

- Co to znaczy „śmigus-dyngus”?

 

 Film Przygody Kota Filemona - Wielkanocne sprzątanie

https://www.dailymotion.com/video/x1kgads

 

 

  • Wprowadzenie do ćwiczeń gimnastycznych:

Dziecko (z rodzeństwem lub rodzicem) maszeruje przy dźwiękach bębenka.

  • Toczenie piłki do drugiej osoby.

Dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed sobą. Partner siedzi na piętach zwrócony przodem do niego w odległości 2 metrów. Pierwsze dziecko odpycha piłkę w stronę kolegi unosząc przy tym łokcie nad podłogą. Następnie zmiana.

  • Podanie piłki bokiem.

Dziecko i partner siedzą tyłem do siebie z nogami wyprostowanymi, w rozkroku, w odległości około 0,5 metra. Jedno dziecko trzyma piłkę w dłoniach. W parach wykonują skręt tułowia (jedno w prawo, drugie w lewo) z przekazaniem piłki partnerowi. Następnie ćwiczą w drugą stronę.

  • Rzucanie i łapanie piłki.

Dziecko chodzi po sali rzucając piłkę w górę i stara się ją złapać.

  • Toczenie piłki wokół siebie.

Dziecko siedzi z wyprostowanymi, złączonymi nogami. Toczy piłkę po podłodze wokół bioder i wyprostowanych nóg 3x w jedną stronę, następnie tyle samo w stronę przeciwną.

  • Utrzymywanie piłki na podudziach.

Dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi i uniesionymi nad podłogę. Na ustawionych poziomo podudziach kładzie piłkę i stara się jak najdłużej utrzymać ją.

  • Podanie piłki dołem i górą.

Dziecko i partner stoją do siebie tyłem w rozkroku, w odległości 0,5 metra. Unoszą ręce do góry i przekazują sobie piłkę nad głową. Następnie wykonują skłon tułowia w przód, podając piłkę między nogami.

  • Żuki toczące kulki.

Dziecko chodzi na czworakach, popychając piłkę głową – czołem. Należy zwrócić uwagę, by dłonie dziecka całe przylegały do podłoża.

  • Podskoki z piłką trzymaną między kolanami.

Dziecko trzyma piłkę między kolanami i podskakuje, przesuwając się po podłodze.

  • Na koniec zabawy, marsz po kole.

 

 

WTOREK 

 

Czytanie dziecku wiersza:

  Wielkanocny stół

 

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych

lukrowana baba

rozpycha się na nim

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy – pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

a przy mamie – tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,

 niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe.

 

Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza.

- Z jakiej okazji rodzina usiadła przy stole?

- Jak wyglądał pięknie zastawiony stół?

- Co znalazło się na świątecznym stole?

- W jakiej porze roku obchodzimy Wielkanoc?

- Dlaczego święta wielkanocne są radosne?

 

Przedstawiamy dziecku ilustracje Wielkanocne symbole i prosimy o wspólne przeczytanie wyrazów: palma, babka, baranek, mazurek, pisanki (zapamiętywanie przez dziecko zapisu graficznego wyrazów).

 

Zabawy grafomotoryczne do wykonania przez dziecko (w odstępach czasowych).

 

Pisanka – rysowanie wzorów

Pisanki w koszyku - kolorowanie kredkami lub malowanie farbami (małym pędzelkiem) s. 53.

Rysowanie po śladach, ozdabianie według podanego wzoru s. 55.

 

ŚRODA

 

Przedstawienie historyjki obrazkowej Kurczątka. Prosimy dziecko o ułożenie obrazków według kolejności i opowiedzenie historyjki. Można pomóc dziecku, zadając pytania: co wydarzyło się na początku, co było potem i jak zakończyła się historia.

 

Zabawa z piosenką Pisanki, pisanki. Dzieci ilustrują treść piosenki wymyślonymi przez siebie ruchami; tworzą spontaniczne improwizacje do muzyki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

 

Tekst piosenki

 

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

 

 

CZWARTEK

 

Zabawy matematyczne:

Wykonanie Kart pracy:

- liczenie pisanek; określanie, których jest więcej

- kolorowanie pisanki według podanego kodu

- określanie: najdłuższy, najkrótszy

- zaznaczanie rysunków w kołach

 

Zajęcia plastyczne

Pomoce:

jajka ugotowane na twardo, klej typu wikol, bibuła, kawałki kolorowej włóczki, kredki woskowe, płatki owsiane, drobny makaron, ryż, wzorki z papieru samoprzylepnego, barwniki do farbowania jajek.

 

Rodzic proponuje dziecku wykonanie pisanek dowolną techniką:

- rysowanie na jajkach wzorków kredką woskową i zanurzanie ich w pojemniku z barwnikiem,

- oklejanie jajek małymi kawałkami bibuły, zaznaczanie miejsc łączenia się kolorów czarnym flamastrem,

- naklejanie na jajka materiału sypkiego (ryż, płatki owsiane i in.) lub gotowych wzorów z papieru samoprzylepnego i wkładanie do barwnika. Po wyjęciu jajek z kolorowej wody można naklejki odkleić,

- oklejanie jajek kawałkami kolorowej, grubej włóczki.

 

 

PIĄTEK

 

Pokaz filmów o kurczątkach:

https://www.youtube.com/watch?v=K4lHRFeIa-c

https://ninateka.pl/film/przygody-kurczaka-animacja-smf

 

Ćwiczenia poranne:

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

Data dodania: 2021-03-28 23:40:35
Data edycji: 2021-03-30 16:22:43
Ilość wyświetleń: 525

Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...

Robert Fulghum

Partnerzy

BIP
Urzędu Miejskiego w Policach
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej