Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

TEMATYKA TYGODNIA 29.03- 02.04.2021

TEMATYKA TYGODNIA 29.03- 02.04.2021

 

Dzień dobry nasz mały „Odkrywco”!

 

Niestety ze względu na ograniczenia z powodu covid- 19, ponownie nie możemy spotkać się z wami w naszej sali w Szkole. Opracowałyśmy dla Was nowe zadania i mamy nadzieję, że wykonanie ich jeszcze bardziej rozwinie  wasze umiejętności oraz pomoże poszerzyć wiedzę na temat otaczającego świata. W tym tygodniu zadania będą dotyczyły Świąt Wielkanocnych (pominiemy na razie tematy: „Woda i słońce”, „ Powroty ptaków”, „ Bajki i baśnie”- wrócimy do nich w późniejszym czasie). Prosimy więc o wykonanie tylko tych ćwiczeń o których będzie mowa w tym tygodniu, można też uzupełnić wszystkie ćwiczenia zaległe do tematu „ Szukamy wiosny- przedwiośnie”.

 

Utrwalicie wiedzę na temat Świąt Wielkiej Nocy, poznacie symbolikę pokarmów przygotowywanych do święcenia. Utrwalicie znajomość liczebników porządkowych. Rodzice pomogą wam, czytając przygotowane przez nas wiersze, opowiadania i polecenia w  rozwijaniu umiejętności uważnego słuchania, wypowiadania się pełnymi zdaniami, logicznego myślenia.

 

WSZYSTKIM ZAANGAŻOWANYM RODZICOM SERDECZNIE DZIĘKUJEMY ZA POMOC I ZROZUMIENIE. ŻYCZYMY WYTRWAŁOŚCI, ZDROWIA I MILE SPĘDZONEGO CZASU.

 

ŻYCZYMY WAM, WASZYM RODZICOM, RODZEŃSTWU ORAZ POZOSTAŁYM CZŁONKOM RODZINY POMIMO WSZYSTKO: PIĘKNYCH, SŁONECZNYCH, PEŁNYCH RADOŚCI ŚWIĄT W RODZINNYM GRONIE.

 

                                                     Serdecznie pozdrawiamy!

                                                 Pani Halinka, pani Monika i pani Basia

 

 

 Jak zwykle zachęcamy do wesołych ćwiczeń porannych:

Gimnastyka poranna dla dzieci w domu

https://www.youtube.com/watch?v=vPSEybwshCU

 

 PONIEDZIAŁEK-

Temat 1: „Wielkanocne tradycje” – rozmowa w oparciu o wiersz

 

Cele:

  • Wzbogacanie wiedzy na temat tradycji związanych z Wielkanocą.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
  • Zachęcanie do kultywowania tradycji wielkanocnych.

 

 „Wielkanoc” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej.

Wielkanocny stół już przygotowany.

Na nim pisanki i baranek lukrowany.

Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie, kiełbasa i żurek na pewno też będzie.

Baba wielkanocna duża i pachnąca i owies zielony, co pędzi do słońca.

 W koszyczku święconka i bazie w wazonie

W świąteczny bukiet ułożone.

Rozmowa w oparciu o wiersz:

- W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy?

- Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole?

- Czym ludzie dekorują stół wielkanocny?

- Jaką uroczystość obchodzą tydzień przed Wielkanocą?

 - Z czego wykonana jest palma wielkanocna?

 - Co to jest Śmigus – dyngus?

 

Dla utrwalenia wiadomości polecamy razem oglądnąć film edukacyjny dla dzieci- Iwony Rusowicz pt. „ Wielkanocne zwyczaje”- Latająca szkoła klasa 0- 3. Link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=4AruqaTpljM

 

 

 Zajęcie II: Ćwiczenia gimnastyczne

 

Zachęcamy do wspólnej zabawy i ćwiczeń-   „ Magiczna gimnastyka” – „ Ćwiczenia w podskokach”.

Link poniżej :

 https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

 

Po ćwiczeniach lub popołudniu proponujemy wykonać zadanie w ćwiczeniu nr. 3 str. 70.

 

WTOREK - zajęcie plastyczne oraz zajęcie matematyczne.

 

Przebieg zajęcia plastycznego:

 

 Kolorowe jajka” – ozdabianie papierowego jajka.

 Cele:

  • Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
  • Doskonalenie sprawności manualnej.
  • Wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy.

 Pomoce: Kartonowe duże  jajko, cekiny, naklejki, pisaki, kredki, farby (dowolna technika).

 

  Słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej pt. „ Pisanki”.

 Kurki białe i brązowe, a tu jajka kolorowe.

 Różne gwiazdki i kropeczki, jak sukienka dziewczyneczki.

W święta stół ozdobią cały, i ten duży i ten mały.

 

 „Jak można ozdobić jajka?” – swobodne wypowiedzi dziecka.

 Papierowe jajko dziecko ozdabia różnokolorowymi cekinami, naklejkami, mogą rysować wzorki pisakami, malować farbami lub dekorować materiałem dostępnym w domu- liczy się kreatywność. Samodzielna praca dzieci. Sprzątnięcie stanowiska pracy.

 

Zajęcie II -Matematyczne „ Ile jajek zniosły kurki?”

 

Załączniki do zajęcia matematycznego umieszczone są osobno. Prosimy je pobrać i wydrukować.

 

Ćwiczenia liczbowe.

 Cele:

  • Utrwalenie liczebników porządkowych.
  • Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.
  • Rozwijanie logicznego myślenia.

Środki dydaktyczne: 3 sylwety kur, 10 sylwet jajek, sylwety jajek do zabawy ruchowej

Przebieg: „Gdzie ukryły się jajka?” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość.

W różnych widocznych miejscach pokoju rodzic zawiesza papierowe jajka. Dziecko chodząc po pokoju szuka wszystkich ukrytych jajek. W razie potrzeby rodzic udziela wskazówek typu: wyżej, na prawo, w bok, na lewo, z tyłu, niżej.

 „Jaka jest kura?” – stosowanie liczebników porządkowych.

 Sylwety 3 kur różniących się od siebie. Dziecko opisuje ich wygląd używając określeń: pierwsza kura jest…, druga kura jest…, trzecia kura jest...

 „Liczymy jajka” – ćwiczenia liczbowe.

Rodzic pod sylwetami kur zawiesza jajka i przekazuje dzieciom treść zadania.

- Pierwsza kura zniosła 3 jajka, a druga kura zniosła 4 jajka. Ile jajek zniosły obie kury?  (7)

 - Druga kura zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Ile jajek zniosły kury razem?   (8)

- Pierwsza kura zniosła 2 jajka, druga zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Która kura zniosła najwięcej jajek?

 Która kura zniosła najmniej jajek?

Ile jajek zniosły wszystkie kury razem?  (10)

- Wszystkie kury zniosły razem 10 jajek.

Gospodyni zabrała kurom 6 jajek. Ile jajek zostało? (4)

 - Kury miały 6 jajek. Gospodyni zabrała im 6 jajek. Ile jajek zostało?  (0)

 

Zbieraj jajka” – zabawa ruchowa z elementem liczenia.

Na dywanie leżą papierowe sylwety jajek. Dziecko porusza się po pokoju w sposób zaproponowany przez rodzica. Na sygnał „zbieraj jajka” – dziecko podnosi wskazaną przez rodzica liczbę jajek.

 

Popołudniu proponujemy wykonać z dzieckiem pracę w ćwiczeniu nr. 3 str. 69- Pokolorować pisanki według instrukcji.

 

ŚRODA- Zajęcie społeczno- przyrodnicze oraz przygotowanie do nauki pisania

 

I Społeczno- przyrodnicze:

„Koszyczek ze święconką” – rozmowa połączona z obserwacją.

Cele:

  • Poznanie symboliki pokarmów przygotowanych do święcenia.
  • Zachęcanie do kultywowania tradycji wielkanocnych.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania.

Pomoce: Karta Pracy, cz. 3, s. 68.

„Co leży w koszyczku?” – wyjaśnienie symboliki. Karta Pracy, cz. 3, s. 68.

 Dziecko ogląda ilustrację znajdująca się w karcie pracy, słowami opisuje obrazek. Rodzic wyjaśnia, że święcenie pokarmów odbywa się w Wielką Sobotę, w Kościele. W koszyczku ze święconką jest jajko, chleb, sól, wędlina, ciasto, baranek cukrowy.

Symbolika pokarmów:

 - chleb – ciało Chrystusa

 - sól – oczyszczenie i prawda

- jajko – odradzające się życie

 - ciasto – doskonałość

 - wędlina – zdrowie, dostatek

- Baranek – zwycięstwo życia nad śmiercią

 „Jak ozdobić koszyczek?” – swobodne wypowiedzi. Dziecko wypowiada się na temat sposobu ozdabiania koszyczka. Rodzic w miarę potrzeb wzbogaca wiedzę dzieci. Na święconkę przygotowuje się koszyk wiklinowy lub z sosnowych korzeni. Wyścieła się go białą serwetką. Ozdabia zielonymi gałązkami bukszpanu, baziami, kwiatami. Są one symbolem zwycięstwa życia nad śmiercią. Pokarmy, które znajdują się w koszyczku będą poświęcone, należy więc zjeść je w czasie świąt. Skorupki jajek oddajemy do zjedzenia kurom, palimy je lub zakopujemy w ziemi. Serwetki i koszyczka, w którym była święconka nie używamy do innych celów.

„Wielkanocne rymy”zabawa słowna.

 Dziecko podaje słowa związane z Wielkanocą i szuka do nich rymów.

 Np. jajeczko – ciasteczko

koszyczek – kamyczek

 babka – żabka

żurek – ogórek

baranek – wianek

zajączek – pączek

mazurek – pagórek

Polecamy razem z dzieckiem obejrzeć filmik edukacyjny dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=gBEDgci-5nU  „ Symbole wielkanocne”

 

Między zajęciami, przy sprzyjającej aurze proponujemy wyjść na krótki spacer lub krótką zabawę samodzielną dziecka.

 

II zajęcie- Przygotowanie do nauki pisania.

Cele:

*Budowanie dłuższych wypowiedzi

*Dokładne kolorowanie, bez przekraczania wyznaczonych linii.

 Praca w ćwiczeniach nr 3. str. 71- Kolorowanie pisanki według instrukcji.

CZWARTEK- Zajęcie muzyczne, przygotowanie do nauki czytania.

I Zajęcie- zajęcie muzyczno- ortofoniczne:

 „Kłótnia w koszyku wielkanocnym” – osłuchanie z refrenem piosenki.

Cele:

  • Słuchanie piosenki, osłuchanie z refrenem.
  • Usprawnianie narządów artykulacyjnych podczas powtarzania refrenu.
  • Rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu.

 

https://www.youtube.com/watch?v=cAKlPIpTJTI  piosenka

  1. M. Nowakowski„ Kłótnia w koszyczku wielkanocnym”

 

I zwrotka: 

Posłuchajcie tylko ile było krzyku

Gdy się pokłóciły zwierzątka w koszyku

 Żółciutkie kurczątko, bielutki baranek

Brązowy zajączek i kilka pisanek

Ref.  

 Kurczątko piszczy pi pi pi

Baranek beczy be be be

Zajączek skacze kic kic kic

Pisanki wesoło śmieją się

II zwrotka:

Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami

Jestem najpiękniejszy, przyznajcie to sami

Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki

Falujące piórka, tak jak u papużki

  Ref.

Kurczątko piszczy…

III zwrotka   

Co ty opowiadasz - dziwi się baranek

Jestem cały z cukru, mam cukrową mamę

Dzieci na mój widok bardzo się radują I z mojego grzbietu cukier oblizują

  Ref. 

 Kurczątko piszczy…

IV zwrotka:

Brązowy zajączek śmieje się wesoło

Jestem z czekolady - opowiada w koło

 Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci

Już na sam mój widok dzieciom ślinka leci

Ref.

Kurczątko piszczy…

V zwrotka

Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka

Dziwi się pisanka zielona jak łąka

Dziwią się pisanki żółte i czerwone

Różowe, brązowe, szare posrebrzone

 

Przebieg: Omówienie piosenki:

- Co zrobiły zwierzątka w koszyku?

- Jakie zwierzątka występują w piosence?

- Co jeszcze oprócz zwierzątek był w koszyku?

- Kto dziwił się kłótni między zwierzętami?

- W jakich kolorach były pisanki?

Po każdej zwrotce opisz wygląd zwierzątka o którym mowa.

Postarajcie się samodzielnie zaśpiewać refren piosenki.

Chętne dziecko może zatańczyć w rytm piosenki lub wyklaskać rytm.

II Zajęcie- Przygotowanie do nauki czytania:

„Wielkanocne zabawy królika” – ćwiczenia w mówieniu.

 Cele:

  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania.
  • Rozwijanie logicznego myślenia.

Opowiadanie „Królik – kuzyn zająca” Doroty Kossakowskiej

   Królik Wawrzyniec jest kuzynem zająca Leopolda, który mieszka w lesie. Wawrzyniec często słyszał jak to Leopold opowiadał o Wielkanocy. Wtedy wszystkie dzieci czekają na prezenty od zajączka, stawiają figurki zajączka w owsie, przy baziach. Zając mówi, że jest bardzo ważny w czasie świąt wielkanocnych. Królik zastanawiał się co tu zrobić, aby wszyscy mówili, że on też jest ważny w czasie świąt, a może nawet ważniejszy od zająca. Wawrzyniec myślał przez trzy dni z rzędu, aż przyszedł mu do głowy pomysł znakomity. - Zacznę od malowania jajek – pomyślał królik. Dostał ich bardzo dużo od zaprzyjaźnionej kury i zabrał się do roboty. Kiedy były gotowe włożył je do koszyka i poszedł w odwiedziny do znajomych. Jak myślisz, jakie wielkanocne zabawy urządził królik Wawrzyniec?

Rozmowa na podstawie opowiadania.

 - Czyim kuzynem jest królik Wawrzyniec?

 - Co o Wielkanocy mówił zając Leopold?

 - O czym marzył Wawrzyniec?

- Jaki pomysł przyszedł mu do głowy?

- Od kogo Wawrzyniec wziął jajka?

 - Do kogo Wawrzyniec poszedł z jajkami?

 „Jakie wielkanocne zabawy urządził królik?” – omówienie obrazków. Karta pracy, cz. 3, s. 70.

Dziecko wypowiada się na temat obrazków, opisuje zabawy królika, nadaje tytuły poszczególnym obrazkom.

 

PIĄTEK- Zajęcie plastyczne, ćwiczenia gimnastyczne.

 

I Zajęcie-„Baba wielkanocna” – rysowanie kredkami pastelowymi.

Cele:

  • Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • Wdrażanie do estetycznego wykonywania pracy.
  • Rozwijanie inwencji twórczej.

Słuchanie  wiersza „Wielkanocna baba” Doroty Kossakowskiej.

  Pomoce:

Kartki białe A4, kredki pastelowe, serwetki papierowe z motywem świątecznym, nożyczki, klej, szary papier.

 Przebieg: „Wielkanocna baba” – słuchanie wiersza:

 Wielkanocna baba stoi na stole, cała w lukrze cukrowym.

Są przecież święta, więc wystrojona stoi w ubranku nowym.

Wokół niej bazie oraz baranek, a w koszyku z wikliny mnóstwo pisanek.

 Rozmowa na temat wiersza.

 - Jakie ciasto stoi na stole?

 - Jak wygląda baba wielkanocna?

 - Co stoi na stole obok baby wielkanocnej?

 - Dziecko rysuje na białej kartce kształt babki wielkanocnej i kolorują ją.

 - Wycina babkę i przykleja na złożonej na pół serwetce z motywem świątecznym.

 - Ozdabia babkę wyciętymi z kolorowego papieru kurczaczkami, baziami, kwiatami.

Samodzielna praca dziecka.

 Sprzątnięcie stanowisk pracy.

II Zajęcie powtarzamy z poniedziałku ćwiczenia gimnastyczne:

 

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

 

DODATKOWO:

https://www.youtube.com/watch?v=dphh-doNT58  dla chętnych dzieci filmik z serii Masza i niedźwiedź”- „ Wielkanocna niespodzianka”.

 

 

                                                          

Data dodania: 2021-03-28 18:34:21
Data edycji: 2021-03-28 18:38:30
Ilość wyświetleń: 481

Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...

Robert Fulghum

Partnerzy

BIP
Urzędu Miejskiego w Policach
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej