Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

TEMATYKA TYGODNIA 29.03- 02.04.2021

TEMATYKA TYGODNIA 29.03- 02.04.2021

 

Dzień dobry nasz mały „Odkrywco”!

 

Niestety ze względu na ograniczenia z powodu covid- 19, ponownie nie możemy spotkać się z wami w naszej sali w Szkole. Opracowałyśmy dla Was nowe zadania i mamy nadzieję, że wykonanie ich jeszcze bardziej rozwinie  wasze umiejętności oraz pomoże poszerzyć wiedzę na temat otaczającego świata. W tym tygodniu zadania będą dotyczyły Świąt Wielkanocnych (pominiemy na razie tematy: „Woda i słońce”, „ Powroty ptaków”, „ Bajki i baśnie”- wrócimy do nich w późniejszym czasie). Prosimy więc o wykonanie tylko tych ćwiczeń o których będzie mowa w tym tygodniu, można też uzupełnić wszystkie ćwiczenia zaległe do tematu „ Szukamy wiosny- przedwiośnie”.

 

Utrwalicie wiedzę na temat Świąt Wielkiej Nocy, poznacie symbolikę pokarmów przygotowywanych do święcenia. Utrwalicie znajomość liczebników porządkowych. Rodzice pomogą wam, czytając przygotowane przez nas wiersze, opowiadania i polecenia w  rozwijaniu umiejętności uważnego słuchania, wypowiadania się pełnymi zdaniami, logicznego myślenia.

 

WSZYSTKIM ZAANGAŻOWANYM RODZICOM SERDECZNIE DZIĘKUJEMY ZA POMOC I ZROZUMIENIE. ŻYCZYMY WYTRWAŁOŚCI, ZDROWIA I MILE SPĘDZONEGO CZASU.

 

ŻYCZYMY WAM, WASZYM RODZICOM, RODZEŃSTWU ORAZ POZOSTAŁYM CZŁONKOM RODZINY POMIMO WSZYSTKO: PIĘKNYCH, SŁONECZNYCH, PEŁNYCH RADOŚCI ŚWIĄT W RODZINNYM GRONIE.

 

                                                     Serdecznie pozdrawiamy!

                                                 Pani Halinka, pani Monika i pani Basia

 

 

 Jak zwykle zachęcamy do wesołych ćwiczeń porannych:

Gimnastyka poranna dla dzieci w domu

https://www.youtube.com/watch?v=vPSEybwshCU

 

 PONIEDZIAŁEK-

Temat 1: „Wielkanocne tradycje” – rozmowa w oparciu o wiersz

 

Cele:

  • Wzbogacanie wiedzy na temat tradycji związanych z Wielkanocą.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
  • Zachęcanie do kultywowania tradycji wielkanocnych.

 

 „Wielkanoc” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej.

Wielkanocny stół już przygotowany.

Na nim pisanki i baranek lukrowany.

Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie, kiełbasa i żurek na pewno też będzie.

Baba wielkanocna duża i pachnąca i owies zielony, co pędzi do słońca.

 W koszyczku święconka i bazie w wazonie

W świąteczny bukiet ułożone.

Rozmowa w oparciu o wiersz:

- W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy?

- Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole?

- Czym ludzie dekorują stół wielkanocny?

- Jaką uroczystość obchodzą tydzień przed Wielkanocą?

 - Z czego wykonana jest palma wielkanocna?

 - Co to jest Śmigus – dyngus?

 

Dla utrwalenia wiadomości polecamy razem oglądnąć film edukacyjny dla dzieci- Iwony Rusowicz pt. „ Wielkanocne zwyczaje”- Latająca szkoła klasa 0- 3. Link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=4AruqaTpljM

 

 

 Zajęcie II: Ćwiczenia gimnastyczne

 

Zachęcamy do wspólnej zabawy i ćwiczeń-   „ Magiczna gimnastyka” – „ Ćwiczenia w podskokach”.

Link poniżej :

 https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

 

Po ćwiczeniach lub popołudniu proponujemy wykonać zadanie w ćwiczeniu nr. 3 str. 70.

 

WTOREK - zajęcie plastyczne oraz zajęcie matematyczne.

 

Przebieg zajęcia plastycznego:

 

 Kolorowe jajka” – ozdabianie papierowego jajka.

 Cele:

  • Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
  • Doskonalenie sprawności manualnej.
  • Wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy.

 Pomoce: Kartonowe duże  jajko, cekiny, naklejki, pisaki, kredki, farby (dowolna technika).

 

  Słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej pt. „ Pisanki”.

 Kurki białe i brązowe, a tu jajka kolorowe.

 Różne gwiazdki i kropeczki, jak sukienka dziewczyneczki.

W święta stół ozdobią cały, i ten duży i ten mały.

 

 „Jak można ozdobić jajka?” – swobodne wypowiedzi dziecka.

 Papierowe jajko dziecko ozdabia różnokolorowymi cekinami, naklejkami, mogą rysować wzorki pisakami, malować farbami lub dekorować materiałem dostępnym w domu- liczy się kreatywność. Samodzielna praca dzieci. Sprzątnięcie stanowiska pracy.

 

Zajęcie II -Matematyczne „ Ile jajek zniosły kurki?”

 

Załączniki do zajęcia matematycznego umieszczone są osobno. Prosimy je pobrać i wydrukować.

 

Ćwiczenia liczbowe.

 Cele:

  • Utrwalenie liczebników porządkowych.
  • Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.
  • Rozwijanie logicznego myślenia.

Środki dydaktyczne: 3 sylwety kur, 10 sylwet jajek, sylwety jajek do zabawy ruchowej

Przebieg: „Gdzie ukryły się jajka?” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość.

W różnych widocznych miejscach pokoju rodzic zawiesza papierowe jajka. Dziecko chodząc po pokoju szuka wszystkich ukrytych jajek. W razie potrzeby rodzic udziela wskazówek typu: wyżej, na prawo, w bok, na lewo, z tyłu, niżej.

 „Jaka jest kura?” – stosowanie liczebników porządkowych.

 Sylwety 3 kur różniących się od siebie. Dziecko opisuje ich wygląd używając określeń: pierwsza kura jest…, druga kura jest…, trzecia kura jest...

 „Liczymy jajka” – ćwiczenia liczbowe.

Rodzic pod sylwetami kur zawiesza jajka i przekazuje dzieciom treść zadania.

- Pierwsza kura zniosła 3 jajka, a druga kura zniosła 4 jajka. Ile jajek zniosły obie kury?  (7)

 - Druga kura zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Ile jajek zniosły kury razem?   (8)

- Pierwsza kura zniosła 2 jajka, druga zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Która kura zniosła najwięcej jajek?

 Która kura zniosła najmniej jajek?

Ile jajek zniosły wszystkie kury razem?  (10)

- Wszystkie kury zniosły razem 10 jajek.

Gospodyni zabrała kurom 6 jajek. Ile jajek zostało? (4)

 - Kury miały 6 jajek. Gospodyni zabrała im 6 jajek. Ile jajek zostało?  (0)

 

Zbieraj jajka” – zabawa ruchowa z elementem liczenia.

Na dywanie leżą papierowe sylwety jajek. Dziecko porusza się po pokoju w sposób zaproponowany przez rodzica. Na sygnał „zbieraj jajka” – dziecko podnosi wskazaną przez rodzica liczbę jajek.

 

Popołudniu proponujemy wykonać z dzieckiem pracę w ćwiczeniu nr. 3 str. 69- Pokolorować pisanki według instrukcji.

 

ŚRODA- Zajęcie społeczno- przyrodnicze oraz przygotowanie do nauki pisania

 

I Społeczno- przyrodnicze:

„Koszyczek ze święconką” – rozmowa połączona z obserwacją.

Cele:

  • Poznanie symboliki pokarmów przygotowanych do święcenia.
  • Zachęcanie do kultywowania tradycji wielkanocnych.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania.

Pomoce: Karta Pracy, cz. 3, s. 68.

„Co leży w koszyczku?” – wyjaśnienie symboliki. Karta Pracy, cz. 3, s. 68.

 Dziecko ogląda ilustrację znajdująca się w karcie pracy, słowami opisuje obrazek. Rodzic wyjaśnia, że święcenie pokarmów odbywa się w Wielką Sobotę, w Kościele. W koszyczku ze święconką jest jajko, chleb, sól, wędlina, ciasto, baranek cukrowy.

Symbolika pokarmów:

 - chleb – ciało Chrystusa

 - sól – oczyszczenie i prawda

- jajko – odradzające się życie

 - ciasto – doskonałość

 - wędlina – zdrowie, dostatek

- Baranek – zwycięstwo życia nad śmiercią

 „Jak ozdobić koszyczek?” – swobodne wypowiedzi. Dziecko wypowiada się na temat sposobu ozdabiania koszyczka. Rodzic w miarę potrzeb wzbogaca wiedzę dzieci. Na święconkę przygotowuje się koszyk wiklinowy lub z sosnowych korzeni. Wyścieła się go białą serwetką. Ozdabia zielonymi gałązkami bukszpanu, baziami, kwiatami. Są one symbolem zwycięstwa życia nad śmiercią. Pokarmy, które znajdują się w koszyczku będą poświęcone, należy więc zjeść je w czasie świąt. Skorupki jajek oddajemy do zjedzenia kurom, palimy je lub zakopujemy w ziemi. Serwetki i koszyczka, w którym była święconka nie używamy do innych celów.

„Wielkanocne rymy”zabawa słowna.

 Dziecko podaje słowa związane z Wielkanocą i szuka do nich rymów.

 Np. jajeczko – ciasteczko

koszyczek – kamyczek

 babka – żabka

żurek – ogórek

baranek – wianek

zajączek – pączek

mazurek – pagórek

Polecamy razem z dzieckiem obejrzeć filmik edukacyjny dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=gBEDgci-5nU  „ Symbole wielkanocne”

 

Między zajęciami, przy sprzyjającej aurze proponujemy wyjść na krótki spacer lub krótką zabawę samodzielną dziecka.

 

II zajęcie- Przygotowanie do nauki pisania.

Cele:

*Budowanie dłuższych wypowiedzi

*Dokładne kolorowanie, bez przekraczania wyznaczonych linii.

 Praca w ćwiczeniach nr 3. str. 71- Kolorowanie pisanki według instrukcji.

CZWARTEK- Zajęcie muzyczne, przygotowanie do nauki czytania.

I Zajęcie- zajęcie muzyczno- ortofoniczne:

 „Kłótnia w koszyku wielkanocnym” – osłuchanie z refrenem piosenki.

Cele:

  • Słuchanie piosenki, osłuchanie z refrenem.
  • Usprawnianie narządów artykulacyjnych podczas powtarzania refrenu.
  • Rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu.

 

https://www.youtube.com/watch?v=cAKlPIpTJTI  piosenka

  1. M. Nowakowski„ Kłótnia w koszyczku wielkanocnym”

 

I zwrotka: 

Posłuchajcie tylko ile było krzyku

Gdy się pokłóciły zwierzątka w koszyku

 Żółciutkie kurczątko, bielutki baranek

Brązowy zajączek i kilka pisanek

Ref.  

 Kurczątko piszczy pi pi pi

Baranek beczy be be be

Zajączek skacze kic kic kic

Pisanki wesoło śmieją się

II zwrotka:

Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami

Jestem najpiękniejszy, przyznajcie to sami

Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki

Falujące piórka, tak jak u papużki

  Ref.

Kurczątko piszczy…

III zwrotka   

Co ty opowiadasz - dziwi się baranek

Jestem cały z cukru, mam cukrową mamę

Dzieci na mój widok bardzo się radują I z mojego grzbietu cukier oblizują

  Ref. 

 Kurczątko piszczy…

IV zwrotka:

Brązowy zajączek śmieje się wesoło

Jestem z czekolady - opowiada w koło

 Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci

Już na sam mój widok dzieciom ślinka leci

Ref.

Kurczątko piszczy…

V zwrotka

Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka

Dziwi się pisanka zielona jak łąka

Dziwią się pisanki żółte i czerwone

Różowe, brązowe, szare posrebrzone

 

Przebieg: Omówienie piosenki:

- Co zrobiły zwierzątka w koszyku?

- Jakie zwierzątka występują w piosence?

- Co jeszcze oprócz zwierzątek był w koszyku?

- Kto dziwił się kłótni między zwierzętami?

- W jakich kolorach były pisanki?

Po każdej zwrotce opisz wygląd zwierzątka o którym mowa.

Postarajcie się samodzielnie zaśpiewać refren piosenki.

Chętne dziecko może zatańczyć w rytm piosenki lub wyklaskać rytm.

II Zajęcie- Przygotowanie do nauki czytania:

„Wielkanocne zabawy królika” – ćwiczenia w mówieniu.

 Cele:

  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami.
  • Wdrażanie do uważnego słuchania.
  • Rozwijanie logicznego myślenia.

Opowiadanie „Królik – kuzyn zająca” Doroty Kossakowskiej

   Królik Wawrzyniec jest kuzynem zająca Leopolda, który mieszka w lesie. Wawrzyniec często słyszał jak to Leopold opowiadał o Wielkanocy. Wtedy wszystkie dzieci czekają na prezenty od zajączka, stawiają figurki zajączka w owsie, przy baziach. Zając mówi, że jest bardzo ważny w czasie świąt wielkanocnych. Królik zastanawiał się co tu zrobić, aby wszyscy mówili, że on też jest ważny w czasie świąt, a może nawet ważniejszy od zająca. Wawrzyniec myślał przez trzy dni z rzędu, aż przyszedł mu do głowy pomysł znakomity. - Zacznę od malowania jajek – pomyślał królik. Dostał ich bardzo dużo od zaprzyjaźnionej kury i zabrał się do roboty. Kiedy były gotowe włożył je do koszyka i poszedł w odwiedziny do znajomych. Jak myślisz, jakie wielkanocne zabawy urządził królik Wawrzyniec?

Rozmowa na podstawie opowiadania.

 - Czyim kuzynem jest królik Wawrzyniec?

 - Co o Wielkanocy mówił zając Leopold?

 - O czym marzył Wawrzyniec?

- Jaki pomysł przyszedł mu do głowy?

- Od kogo Wawrzyniec wziął jajka?

 - Do kogo Wawrzyniec poszedł z jajkami?

 „Jakie wielkanocne zabawy urządził królik?” – omówienie obrazków. Karta pracy, cz. 3, s. 70.

Dziecko wypowiada się na temat obrazków, opisuje zabawy królika, nadaje tytuły poszczególnym obrazkom.

 

PIĄTEK- Zajęcie plastyczne, ćwiczenia gimnastyczne.

 

I Zajęcie-„Baba wielkanocna” – rysowanie kredkami pastelowymi.

Cele:

  • Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • Wdrażanie do estetycznego wykonywania pracy.
  • Rozwijanie inwencji twórczej.

Słuchanie  wiersza „Wielkanocna baba” Doroty Kossakowskiej.

  Pomoce:

Kartki białe A4, kredki pastelowe, serwetki papierowe z motywem świątecznym, nożyczki, klej, szary papier.

 Przebieg: „Wielkanocna baba” – słuchanie wiersza:

 Wielkanocna baba stoi na stole, cała w lukrze cukrowym.

Są przecież święta, więc wystrojona stoi w ubranku nowym.

Wokół niej bazie oraz baranek, a w koszyku z wikliny mnóstwo pisanek.

 Rozmowa na temat wiersza.

 - Jakie ciasto stoi na stole?

 - Jak wygląda baba wielkanocna?

 - Co stoi na stole obok baby wielkanocnej?

 - Dziecko rysuje na białej kartce kształt babki wielkanocnej i kolorują ją.

 - Wycina babkę i przykleja na złożonej na pół serwetce z motywem świątecznym.

 - Ozdabia babkę wyciętymi z kolorowego papieru kurczaczkami, baziami, kwiatami.

Samodzielna praca dziecka.

 Sprzątnięcie stanowisk pracy.

II Zajęcie powtarzamy z poniedziałku ćwiczenia gimnastyczne:

 

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

 

DODATKOWO:

https://www.youtube.com/watch?v=dphh-doNT58  dla chętnych dzieci filmik z serii Masza i niedźwiedź”- „ Wielkanocna niespodzianka”.

 

 

                                                          

Data dodania: 2021-03-28 18:34:21
Data edycji: 2021-03-28 18:38:30
Ilość wyświetleń: 404

Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...

Robert Fulghum

Partnerzy

BIP
Urzędu Miejskiego w Policach
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej