72-004 Tanowo
ul. Szczecińska 70
TEMATYKA TYGODNIA 29.03- 02.04.2021
Dzień dobry nasz mały „Odkrywco”!
Niestety ze względu na ograniczenia z powodu covid- 19, ponownie nie możemy spotkać się z wami w naszej sali w Szkole. Opracowałyśmy dla Was nowe zadania i mamy nadzieję, że wykonanie ich jeszcze bardziej rozwinie wasze umiejętności oraz pomoże poszerzyć wiedzę na temat otaczającego świata. W tym tygodniu zadania będą dotyczyły Świąt Wielkanocnych (pominiemy na razie tematy: „Woda i słońce”, „ Powroty ptaków”, „ Bajki i baśnie”- wrócimy do nich w późniejszym czasie). Prosimy więc o wykonanie tylko tych ćwiczeń o których będzie mowa w tym tygodniu, można też uzupełnić wszystkie ćwiczenia zaległe do tematu „ Szukamy wiosny- przedwiośnie”.
Utrwalicie wiedzę na temat Świąt Wielkiej Nocy, poznacie symbolikę pokarmów przygotowywanych do święcenia. Utrwalicie znajomość liczebników porządkowych. Rodzice pomogą wam, czytając przygotowane przez nas wiersze, opowiadania i polecenia w rozwijaniu umiejętności uważnego słuchania, wypowiadania się pełnymi zdaniami, logicznego myślenia.
WSZYSTKIM ZAANGAŻOWANYM RODZICOM SERDECZNIE DZIĘKUJEMY ZA POMOC I ZROZUMIENIE. ŻYCZYMY WYTRWAŁOŚCI, ZDROWIA I MILE SPĘDZONEGO CZASU.
ŻYCZYMY WAM, WASZYM RODZICOM, RODZEŃSTWU ORAZ POZOSTAŁYM CZŁONKOM RODZINY POMIMO WSZYSTKO: PIĘKNYCH, SŁONECZNYCH, PEŁNYCH RADOŚCI ŚWIĄT W RODZINNYM GRONIE.
Serdecznie pozdrawiamy!
Pani Halinka, pani Monika i pani Basia
Jak zwykle zachęcamy do wesołych ćwiczeń porannych:
Gimnastyka poranna dla dzieci w domu
https://www.youtube.com/watch?v=vPSEybwshCU
PONIEDZIAŁEK-
Temat 1: „Wielkanocne tradycje” – rozmowa w oparciu o wiersz
Cele:
„Wielkanoc” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej.
Wielkanocny stół już przygotowany.
Na nim pisanki i baranek lukrowany.
Mazurki gotowe, stoją w pięknym rzędzie, kiełbasa i żurek na pewno też będzie.
Baba wielkanocna duża i pachnąca i owies zielony, co pędzi do słońca.
W koszyczku święconka i bazie w wazonie
W świąteczny bukiet ułożone.
Rozmowa w oparciu o wiersz:
- W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy?
- Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole?
- Czym ludzie dekorują stół wielkanocny?
- Jaką uroczystość obchodzą tydzień przed Wielkanocą?
- Z czego wykonana jest palma wielkanocna?
- Co to jest Śmigus – dyngus?
Dla utrwalenia wiadomości polecamy razem oglądnąć film edukacyjny dla dzieci- Iwony Rusowicz pt. „ Wielkanocne zwyczaje”- Latająca szkoła klasa 0- 3. Link poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=4AruqaTpljM
Zajęcie II: Ćwiczenia gimnastyczne
Zachęcamy do wspólnej zabawy i ćwiczeń- „ Magiczna gimnastyka” – „ Ćwiczenia w podskokach”.
Link poniżej :
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
Po ćwiczeniach lub popołudniu proponujemy wykonać zadanie w ćwiczeniu nr. 3 str. 70.
WTOREK - zajęcie plastyczne oraz zajęcie matematyczne.
Przebieg zajęcia plastycznego:
„Kolorowe jajka” – ozdabianie papierowego jajka.
Cele:
Pomoce: Kartonowe duże jajko, cekiny, naklejki, pisaki, kredki, farby (dowolna technika).
Słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej pt. „ Pisanki”.
Kurki białe i brązowe, a tu jajka kolorowe.
Różne gwiazdki i kropeczki, jak sukienka dziewczyneczki.
W święta stół ozdobią cały, i ten duży i ten mały.
„Jak można ozdobić jajka?” – swobodne wypowiedzi dziecka.
Papierowe jajko dziecko ozdabia różnokolorowymi cekinami, naklejkami, mogą rysować wzorki pisakami, malować farbami lub dekorować materiałem dostępnym w domu- liczy się kreatywność. Samodzielna praca dzieci. Sprzątnięcie stanowiska pracy.
Zajęcie II -Matematyczne „ Ile jajek zniosły kurki?”
Załączniki do zajęcia matematycznego umieszczone są osobno. Prosimy je pobrać i wydrukować.
Ćwiczenia liczbowe.
Cele:
Środki dydaktyczne: 3 sylwety kur, 10 sylwet jajek, sylwety jajek do zabawy ruchowej
Przebieg: „Gdzie ukryły się jajka?” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość.
W różnych widocznych miejscach pokoju rodzic zawiesza papierowe jajka. Dziecko chodząc po pokoju szuka wszystkich ukrytych jajek. W razie potrzeby rodzic udziela wskazówek typu: wyżej, na prawo, w bok, na lewo, z tyłu, niżej.
„Jaka jest kura?” – stosowanie liczebników porządkowych.
Sylwety 3 kur różniących się od siebie. Dziecko opisuje ich wygląd używając określeń: pierwsza kura jest…, druga kura jest…, trzecia kura jest...
„Liczymy jajka” – ćwiczenia liczbowe.
Rodzic pod sylwetami kur zawiesza jajka i przekazuje dzieciom treść zadania.
- Pierwsza kura zniosła 3 jajka, a druga kura zniosła 4 jajka. Ile jajek zniosły obie kury? (7)
- Druga kura zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Ile jajek zniosły kury razem? (8)
- Pierwsza kura zniosła 2 jajka, druga zniosła 5 jajek, a trzecia zniosła 3 jajka. Która kura zniosła najwięcej jajek?
Która kura zniosła najmniej jajek?
Ile jajek zniosły wszystkie kury razem? (10)
- Wszystkie kury zniosły razem 10 jajek.
Gospodyni zabrała kurom 6 jajek. Ile jajek zostało? (4)
- Kury miały 6 jajek. Gospodyni zabrała im 6 jajek. Ile jajek zostało? (0)
„Zbieraj jajka” – zabawa ruchowa z elementem liczenia.
Na dywanie leżą papierowe sylwety jajek. Dziecko porusza się po pokoju w sposób zaproponowany przez rodzica. Na sygnał „zbieraj jajka” – dziecko podnosi wskazaną przez rodzica liczbę jajek.
Popołudniu proponujemy wykonać z dzieckiem pracę w ćwiczeniu nr. 3 str. 69- Pokolorować pisanki według instrukcji.
ŚRODA- Zajęcie społeczno- przyrodnicze oraz przygotowanie do nauki pisania
I Społeczno- przyrodnicze:
„Koszyczek ze święconką” – rozmowa połączona z obserwacją.
Cele:
Pomoce: Karta Pracy, cz. 3, s. 68.
„Co leży w koszyczku?” – wyjaśnienie symboliki. Karta Pracy, cz. 3, s. 68.
Dziecko ogląda ilustrację znajdująca się w karcie pracy, słowami opisuje obrazek. Rodzic wyjaśnia, że święcenie pokarmów odbywa się w Wielką Sobotę, w Kościele. W koszyczku ze święconką jest jajko, chleb, sól, wędlina, ciasto, baranek cukrowy.
Symbolika pokarmów:
- chleb – ciało Chrystusa
- sól – oczyszczenie i prawda
- jajko – odradzające się życie
- ciasto – doskonałość
- wędlina – zdrowie, dostatek
- Baranek – zwycięstwo życia nad śmiercią
„Jak ozdobić koszyczek?” – swobodne wypowiedzi. Dziecko wypowiada się na temat sposobu ozdabiania koszyczka. Rodzic w miarę potrzeb wzbogaca wiedzę dzieci. Na święconkę przygotowuje się koszyk wiklinowy lub z sosnowych korzeni. Wyścieła się go białą serwetką. Ozdabia zielonymi gałązkami bukszpanu, baziami, kwiatami. Są one symbolem zwycięstwa życia nad śmiercią. Pokarmy, które znajdują się w koszyczku będą poświęcone, należy więc zjeść je w czasie świąt. Skorupki jajek oddajemy do zjedzenia kurom, palimy je lub zakopujemy w ziemi. Serwetki i koszyczka, w którym była święconka nie używamy do innych celów.
„Wielkanocne rymy” – zabawa słowna.
Dziecko podaje słowa związane z Wielkanocą i szuka do nich rymów.
Np. jajeczko – ciasteczko
koszyczek – kamyczek
babka – żabka
żurek – ogórek
baranek – wianek
zajączek – pączek
mazurek – pagórek
Polecamy razem z dzieckiem obejrzeć filmik edukacyjny dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=gBEDgci-5nU „ Symbole wielkanocne”
Między zajęciami, przy sprzyjającej aurze proponujemy wyjść na krótki spacer lub krótką zabawę samodzielną dziecka.
II zajęcie- Przygotowanie do nauki pisania.
Cele:
*Budowanie dłuższych wypowiedzi
*Dokładne kolorowanie, bez przekraczania wyznaczonych linii.
Praca w ćwiczeniach nr 3. str. 71- Kolorowanie pisanki według instrukcji.
CZWARTEK- Zajęcie muzyczne, przygotowanie do nauki czytania.
I Zajęcie- zajęcie muzyczno- ortofoniczne:
„Kłótnia w koszyku wielkanocnym” – osłuchanie z refrenem piosenki.
Cele:
https://www.youtube.com/watch?v=cAKlPIpTJTI piosenka
I zwrotka:
Posłuchajcie tylko ile było krzyku
Gdy się pokłóciły zwierzątka w koszyku
Żółciutkie kurczątko, bielutki baranek
Brązowy zajączek i kilka pisanek
Ref.
Kurczątko piszczy pi pi pi
Baranek beczy be be be
Zajączek skacze kic kic kic
Pisanki wesoło śmieją się
II zwrotka:
Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami
Jestem najpiękniejszy, przyznajcie to sami
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki
Falujące piórka, tak jak u papużki
Ref.
Kurczątko piszczy…
III zwrotka
Co ty opowiadasz - dziwi się baranek
Jestem cały z cukru, mam cukrową mamę
Dzieci na mój widok bardzo się radują I z mojego grzbietu cukier oblizują
Ref.
Kurczątko piszczy…
IV zwrotka:
Brązowy zajączek śmieje się wesoło
Jestem z czekolady - opowiada w koło
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci
Już na sam mój widok dzieciom ślinka leci
Ref.
Kurczątko piszczy…
V zwrotka
Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka
Dziwi się pisanka zielona jak łąka
Dziwią się pisanki żółte i czerwone
Różowe, brązowe, szare posrebrzone
Przebieg: Omówienie piosenki:
- Co zrobiły zwierzątka w koszyku?
- Jakie zwierzątka występują w piosence?
- Co jeszcze oprócz zwierzątek był w koszyku?
- Kto dziwił się kłótni między zwierzętami?
- W jakich kolorach były pisanki?
Po każdej zwrotce opisz wygląd zwierzątka o którym mowa.
Postarajcie się samodzielnie zaśpiewać refren piosenki.
Chętne dziecko może zatańczyć w rytm piosenki lub wyklaskać rytm.
II Zajęcie- Przygotowanie do nauki czytania:
„Wielkanocne zabawy królika” – ćwiczenia w mówieniu.
Cele:
Opowiadanie „Królik – kuzyn zająca” Doroty Kossakowskiej
Królik Wawrzyniec jest kuzynem zająca Leopolda, który mieszka w lesie. Wawrzyniec często słyszał jak to Leopold opowiadał o Wielkanocy. Wtedy wszystkie dzieci czekają na prezenty od zajączka, stawiają figurki zajączka w owsie, przy baziach. Zając mówi, że jest bardzo ważny w czasie świąt wielkanocnych. Królik zastanawiał się co tu zrobić, aby wszyscy mówili, że on też jest ważny w czasie świąt, a może nawet ważniejszy od zająca. Wawrzyniec myślał przez trzy dni z rzędu, aż przyszedł mu do głowy pomysł znakomity. - Zacznę od malowania jajek – pomyślał królik. Dostał ich bardzo dużo od zaprzyjaźnionej kury i zabrał się do roboty. Kiedy były gotowe włożył je do koszyka i poszedł w odwiedziny do znajomych. Jak myślisz, jakie wielkanocne zabawy urządził królik Wawrzyniec?
Rozmowa na podstawie opowiadania.
- Czyim kuzynem jest królik Wawrzyniec?
- Co o Wielkanocy mówił zając Leopold?
- O czym marzył Wawrzyniec?
- Jaki pomysł przyszedł mu do głowy?
- Od kogo Wawrzyniec wziął jajka?
- Do kogo Wawrzyniec poszedł z jajkami?
„Jakie wielkanocne zabawy urządził królik?” – omówienie obrazków. Karta pracy, cz. 3, s. 70.
Dziecko wypowiada się na temat obrazków, opisuje zabawy królika, nadaje tytuły poszczególnym obrazkom.
PIĄTEK- Zajęcie plastyczne, ćwiczenia gimnastyczne.
I Zajęcie-„Baba wielkanocna” – rysowanie kredkami pastelowymi.
Cele:
Słuchanie wiersza „Wielkanocna baba” Doroty Kossakowskiej.
Pomoce:
Kartki białe A4, kredki pastelowe, serwetki papierowe z motywem świątecznym, nożyczki, klej, szary papier.
Przebieg: „Wielkanocna baba” – słuchanie wiersza:
Wielkanocna baba stoi na stole, cała w lukrze cukrowym.
Są przecież święta, więc wystrojona stoi w ubranku nowym.
Wokół niej bazie oraz baranek, a w koszyku z wikliny mnóstwo pisanek.
Rozmowa na temat wiersza.
- Jakie ciasto stoi na stole?
- Jak wygląda baba wielkanocna?
- Co stoi na stole obok baby wielkanocnej?
- Dziecko rysuje na białej kartce kształt babki wielkanocnej i kolorują ją.
- Wycina babkę i przykleja na złożonej na pół serwetce z motywem świątecznym.
- Ozdabia babkę wyciętymi z kolorowego papieru kurczaczkami, baziami, kwiatami.
Samodzielna praca dziecka.
Sprzątnięcie stanowisk pracy.
II Zajęcie powtarzamy z poniedziałku ćwiczenia gimnastyczne:
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
DODATKOWO:
https://www.youtube.com/watch?v=dphh-doNT58 dla chętnych dzieci filmik z serii Masza i niedźwiedź”- „ Wielkanocna niespodzianka”.
Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...
72-004 Tanowo
ul. Szczecińska 70