72-004 Tanowo
ul. Szczecińska 70
Temat: Zwierzęta zimą Termin realizacji: 07.12.2020. – 11.12.2020. |
||
Data |
Rodzaj zadania |
Forma realizacji |
Poniedziałek 07.12.2020 |
Zajęcia z mowy i myślenia
Zabawy ruchowe i naśladowcze |
Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego Pomagamy ptakom.
Zabawa Pada śnieżek Gimnastyka w domu
|
Wtorek 08.12.2020 |
Zajęcia z mowy i myślenia
Zabawy plastyczne, grafomotoryczne |
Rozmowa o pracy leśnika inspirowana wierszem I. R. Salach Kto pamięta
Zima biała – malowanie pastą do zębów. |
Środa 09.12.2020 |
Zajęcia z mowy i myślenia
Zabawy muzyczno –ruchowe, taneczne |
Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach. Opowiadanie historyjki obrazkowej
Zabawa z piosenką Ptaszek Słowa i muzyka M. Majewska |
Czwartek 10.12.2020 |
Edukacja matematyczna, kodowanie, programowanie
Zabawy techniczne i konstrukcyjne |
Zwierzęta żyjące w lesie.
Drzewko z ptakami |
Piątek 11.12.2020 |
Edukacja przyrodnicza
Zabawy i ćwiczenia ruchowe |
Filmy o ptakach Polskie ptaki zimą Zabawa badawcza Lodowe kafelki
Ćwiczenia gimnastyczne na wesoło |
PONIEDZIAŁEK
Książka (s. 36-37) ilustracja
Opowiadanie S. Karaszewskiego Dokarmianie ptaków.
Proszę przeczytać dziecku opowiadanie.
– To co, Olku, powiesimy jedzenie dla sikorek? – spytał dziadek.
– Jasne! Mama kupiła w sklepie takie tłuste kule z ziarenkami w środku!
Kule zawiesili na drzewie „sikorowym”, gdzie przylatywały zaprzyjaźnione sikory: czubatki, bogatki, modre i sosnówki. Wczepiały się pazurkami w kulkę jedzenia, wydziobywały tłuszcz i ziarenka, a po kilku dniach zostawiały tylko pustą, otłuszczoną siateczkę. Drzewo rosło na wprost okna salonu i w różnych porach dnia można było obserwować żerujące ptaki.
– Jak skończą się kule, możemy powiesić słoninkę! – powiedział dziadek.
– A boczek wędzony?
– Żadnej wędzonki! Za dużo soli i konserwantów, mogłyby się pochorować!
– Ojej, dziadku, a gdy przylecą sójki, to wyjedzą karmę dla sikorek!
– A niech to! Trzeba przewiesić kule tak, by sójki nie miały gdzie siadać!
Dziadek ustawił drabinkę pod drzewem „sikorowym”, Olek zaś wspiął się na nią i przewiesił jedzenie dla sikorek tak, aby sójki nie mogły się do niego dobrać.
– A teraz sprawdźmy karmniki – powiedział dziadek.
Karmniki były tak umieszczone na drzewach, aby nie mogły się do nich dostać kot, łasica, kuna, tchórzofretka. Żerujące ptaki mogłyby paść ofiarą tych zwinnych zwierzątek. Dziadek oczyścił karmniki z resztek jedzenia, śniegu, lodu i brudu. Nasypał świeżej karmy – mieszanki ziaren, nasion i tłuczonych orzechów.
– Dlaczego nie sypiemy okruchów chleba? – spytał Olek. – W mieście sąsiedzi wysypują pokrojony w kostkę czerstwy chleb pod śmietnikiem. Czasami rzucają całe bochenki chleba, ciasto i resztki obiadowe.
– Bardzo niedobrze – powiedział dziadek. – Chleb rzucony pod śmietnik jest brudny, zanieczyszczony, często spleśniały. Ptaki po takim jedzeniu chorują. Pieczywo, nawet czyste, nie jest zdrowe dla ptaków.
– A co jest zdrowe?
– To, co naturalne. Ziarna zbóż, nasiona słonecznika, dyni, konopi, tłuczone orzechy. Najprościej kupić w sklepie gotową mieszankę ziaren i nasion. Można powiesić specjalny karmnik – zamknięty pojemnik, z którego ziarenka wysypują się stopniowo. Najważniejsze, by taką sypką karmę ochronić przed deszczem i śniegiem. Żeby nie mokła i nie zamarzała w zimie.
– A jaki karmnik jest najlepszy?
– Taki, który pozwala się najeść ptakom, a zarazem nie naraża ich na niebezpieczeństwo. Dobrze umieszczony, dostępny dla jednych gatunków ptaków, a niedostępny dla innych. Dla sikor najlepsze są wiszące kule, w które ptaki się wczepiają i w takiej pozycji jedzą. Dobra jest surowa słonina zawieszona na drzewie. Tak, by nie mogły jej zjeść psy ani koty.
– A te małe domki na drzewach?
– Są dobre dla małych ptaków, bo duże, krukowate, tam nie wejdą. Daszki i ściany tych karmników chronią ptaki przed niebezpieczeństwem, a karmę – przed zamoczeniem.
Ogród i dom dziadka zawsze były miejscem przyjaznym dla ptaków. Sikory, rudziki i kopciuszki uwiły kilka gniazd pod dachem domu. Na sosnach założyły gniazda gołębie grzywacze. W ciepłe dni koncertowały kosy, drozdy śpiewaki i słowiki. Dzięcioły wykuwały dziuple w sosnach. Szpaki chowały się po krzakach. Pod wieczór krążyły jaskółki, chwytając w locie komary i muszki. Czasami zaglądały sroki, dudki, kawki, wrony, gawrony i kruki.
– Dziadku, powiesimy na drzewach budki lęgowe?
– Oczywiście, Olku. Mam przygotowanych kilka budek. Różnej wielkości, dla różnych ptaków. Jak tylko się ociepli, umocujemy je na drzewach. Żeby ptaki czuły się u nas jak u siebie w domu.
Rozmowa na temat opowiadania.
- Jakie ptaki przylatywały na „sikorowe” drzewo?
- Jaki karmnik, według dziadka Olka, jest najlepszy? (Proszę wyjaśnić dziecku znaczenie słowa żerować).
- jaki pokarm jest najzdrowszy dla ptaków?
- czym nie należy karmić ptaków i dlaczego?
- dlaczego kot, kuna, czy łasica nie mogą mieć dostępu do karmnika?
- podziel na sylaby następujące słowa: karmnik, sroka, sikora.
Rodzic czyta z dzieckiem następujące wyrazy:
karmnik
sroka
sikora
Zachęcam do obserwowania i systematycznego dokarmiania ptaków we własnych ogrodach.
Karta pracy cz.3, nr 18.
Zabawa ruchowa Pada śnieżek.
Dzwoneczek, kawałki białego papieru, kosz.
Przy dźwiękach dzwoneczka (lub innego instrumentu) dziecko chodzi po dywanie i naśladuje padający śnieg (rozrywa na kawałki biały papier, np. krepinę i rzuca na podłogę). Na przerwę przykuca i zbiera jak najwięcej kawałków. Następnie, na umówiony sygnał, z przysiadu wykonuje wyskok i podrzuca papierki w górę. Rodzic powtarza zabawę kilkakrotnie. Na koniec dziecko zbiera papierki do kosza lub innego pojemnika.
Ćwiczenia ruchowe:
Przybory: dwie drewniane łyżki, dzwoneczek, bębenek.
S Zabawa orientacyjno-porządkowa Dokarmiamy ptaki.
Dziecko chodzi po dywanie w rytm bębenka (wystukuje rodzic). Na dźwięk dzwoneczka naśladuje sypanie ziarna dla ptaków. Na dźwięk drewnianych łyżek przykuca i puka palcem o podłogę – naśladując jedzące ptaki. Następuje zmiana ról.
S Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Odgarniamy śnieg.
Dziecko i rodzic naśladują odgarnianie śniegu. Biorą do rąk szufle (pochylają się do przodu), nabierają śnieg i odrzucają go zamaszystym ruchem w prawą lub w lewą stronę.
S Ćwiczenie z elementem równowagi Taniec na łyżwach.
Dziecko naśladuje jazdę na łyżwach. Porusza się w różne strony. Kiedy usłyszy uderzenie w bębenek staje na jednej nodze, wymyślając dowolną figurę.
S Zabawa ruchowa z elementem czworakowania Głodne zające.
Dziecko (zając) skacze w różnych kierunkach, szukając pożywienia. Czasami zatrzymuje się, odgarniając łapkami śnieg.
S Ćwiczenie uspokajające.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła z klaśnięciem w dłonie na cztery.
WTOREK
Wiersz I. R. Salach Kto pamięta
Leśnik sarnom wyniósł siano
i sól do solniczki,
a wiewiórka chowa w dziupli
swoje smakołyczki.
Lis futerko kupił nowe,
wróble zaś zmieniły piórka.
W sen zapadły jeże, żaby,
śpi już nawet mała pszczółka.
Cisza w lesie coraz głębsza,
pochowały się zwierzęta.
Co też zimą będą jadły?
Czy też o nich ktoś pamięta?
Pan leśniczy dba o sarny
w swej leśnej zagrodzie.
My o ptaki dbać będziemy,
lecz w naszym ogrodzie.
Rozmowa na temat wiersza.
- O kim był wiersz?
- Kim jest leśnik?
- Co zrobił leśnik?
- Jak wiewiórka przygotowała się do zimy?
- Jak lis przygotował się do zimy?
- Co to znaczy, że wróble zmieniły piórka?
- Co robią zimą jeże, żaby i pszczółka?
- O czym musimy pamiętać zimą? Dlaczego?
- Jakie inne zwierzęta można spotkać w lesie?
Rozmowa na temat pracy leśnika.
Leśniczy oprócz siana, warzyw umieszcza w paśniku (proszę wyjaśnić dzieciom słowo paśnik) także sól do lizania. Jest ona potrzebna zwierzętom, gdyż zawiera niezbędne do przetrwania zimy minerały – składniki pokarmowe. Leśnicy rozpoznają zwierzęta po śladach. Dzięki nim wiedzą, jakie zwierzęta zamieszkują ich las oraz ile jest poszczególnych gatunków zwierząt. Trudno im policzyć wilki, gdyż zwierzęta te podążają przez las tropami swoich poprzedników.
Karty pracy cz.3, nr: 20 – 22
Słuchanie utworu Antonio Vivaldiego Cztery pory roku – Zima https://www.youtube.com/watch?v=u3ATvVg_2Rs dzielenie się wrażeniami po jej wysłuchaniu.
Dziecko słucha muzyki z zamkniętymi oczami. Proszę zapytać:
- z czym kojarzy mu się ta muzyka?
- co czuje, słuchając tej muzyki?
- czy są to uczucia miłe, czy nieprzyjemne?
- co można sobie wyobrażać podczas słuchania tego utworu?
Przygotować: arkusz niebieskiego brystolu formatu A3, pędzel, pojemnik, białą pastę do zębów.
Zaproponować namalowanie obrazu na temat Wszędzie biało oraz zachęcić dziecko do wykorzystania całej powierzchni kartki. Porozmawiać z dzieckiem na temat jego własnych wyobrażeń związanych z zimą.
Inspiracją dla dzieci mogą być także reprodukcje obrazów przedstawiających zimowy pejzaż (zmieszczone w załącznikach).
ŚRODA
Dziecko rozwiązuje zagadki o ptakach
Chociaż cały szary,
wszyscy go lubimy.
Wesoło nam ćwierka
nawet w czasie zimy. (wróbel)
Kiedy do karmnika
zimą przylatuje,
chętnie się słoninką
wtedy częstuje. (sikora)
Ziarenek i słoninki
w karmniku szukają.
Często im ludzie
zimą pomagają. (wszystkie ptaki)
Lubi jarzębinę,
jest pięknie upstrzony,
pod szyją ma krawat
mocno czerwony. (gil)
Swoim mocnym dziobem
leczy chore drzewa.
O kim mowa? – chyba
tłumaczyć nie trzeba. (dzięcioł)
Ćwiczenia oddechowe Ptaki zimą.
Proszę wyciąć z dzieckiem sylwety ptaków (z białej bibuły, bądź innego papieru).
Następnie rozłożyć je blisko krawędzi stołu. Dziecko kucając przy stole dmucha na sylwety, przesuwając kolejno ptaki za drugą krawędź stołu. Przelicza, ile sylwet ptaków sfrunęło na podłogę. Proszę, nich dziecko spróbuje policzyć, stosując liczebniki porządkowe: pierwszy, drugi…
Ćwiczenia słownikowe Ptaki.
Rodzic rzuca piłkę do dziecka, prosząc o wypowiadanie nazw ptaków rozpoczynających się podaną przez niego głoską, np.: g – gil, s – sroka, w – wróbel, b – bocian, itd. (nie wymawiamy spółgłosek w następujący sposób!: be, ce, de, ef, gie…tylko krótko, tak by było słychać jedną głoskę). Następnie podaje nazwę zwierzęcia, a dziecko wyodrębnia pierwszą sylabę, np.: sowa – so, wrona – wro, wilga – wil, sikorka – si, słowik – sło. Na zakończenie zabawy pyta, które z wymienionych ptaków spędzają zimę w Polsce.
Rodzic pyta dziecko, czy wie, który ptak mógł zgubić takie czerwone piórko. Mówi zagadkę K. Wilk.
To czerwone piórko
spadło na podwórko.
Nie minęła chwila,
zobaczyłam… (gila)
Rodzic zaprasza dziecko do poznania przygody, której głównym bohaterem jest gil. Zadaniem dziecka jest opowiedzenie historyjki. Poprośmy, by wymieniło nazwy ptaków, które zimują w Polsce.
Karta pracy, cz. 3, nr: 16, 17
Gil przylatuje do nas z Północy. W Polsce jest objęty ścisłą ochroną gatunkową. Woli żerować na drzewach i krzewach, ale także można go spotkać na ziemi i w karmnikach. Zimą chętnie zjada owoce i nasiona drzew i krzewów. Szczególnie lubi owoce dzikiej róży i jarzębiny. Wśród sikor spotkamy w zimie sikory bogatki, sikory modre i sikory szarytki. Latem sikory zjadają dziennie tyle larw i owadów, ile same ważą. Zimą ich przysmakiem jest zawieszana przez ludzi słonina. Jemiołuszka chętnie odwiedza drzewa z rosnącą na nich jemiołą. Lubi zjadać owoce jemioły, a także głogu i kaliny.
Piosenka Ptaszek
(sł. i muz. M. Majewska)
https://www.youtube.com/watch?v=D3OTmJJ_Bk4
Słuchanie utworu, próby zapamiętania tekstu i melodii.
Określanie nastroju piosenki (wesoła, smutna) oraz tempa melodii (szybko, wolno)
CZWARTEK
Wykonanie Kart pracy cz. 3, nr 19 i 23
Dziecko słucha wiersza T. Fiutowskiej
Co robią zimą dni tygodnia.
Gdy tylko słonko na niebie lśni,
bawią się zimą tygodnia dni.
Poniedziałek – zjeżdża na sankach.
Wtorek – lepi bałwanka.
Środa narty przypina.
Czwartek kije jej trzyma.
Piątek jedzie na ślizgawce,
ciągnięty przez dwa latawce.
Sobota rzuca śnieżkami
i woła niedzielę:
„Hej, baw się z nami!”
A niedziela, choć zdrowa,
pod pierzynę się chowa.
Pytania do dziecka:
- jak nazywa się pierwszy dzień tygodnia?, drugi…
Ćwiczenie techniczne Drzewko z ptakami
Gałązka drzewa, sylwety ptaków, igła, nitka.
Dziecko wycina sylwety ptaków (nazywając je) i przewleka przez nie nitkę (z pomocą rodzica). Następnie zawiesza sylwety ptaków na gałązce drzewa i umieszcza ją np. w wazonie.
Zeskanowane obrazki ptaków są umieszczone jako załącznik.
Zabawa badawcza Lodowe kafelki.
Tace, na których leży wieczko od pudełka po margarynie lub serku, łyżeczka, pipetka, woda w pojemniku, kolorowy tusz. Dziecko, za pomocą łyżeczki, nalewa do wieczka wodę. Liczy, iloma łyżeczkami wody zdoła napełnić wieczko. Następnie za pomocą pipetki barwi wodę kilkoma kroplami tuszu. Obserwuje mieszaninę. Mówi o zaobserwowanym zjawisku (tusz zabarwia wodę). Następnie razem z rodzicem wkłada do zamrażarki. Wyjmuje po godzinie i komunikuje o zmianie jaka zaszła.
PIĄTEK
Zachęcam do wspólnej zabawy z dzieckiem.
Polskie ptaki zimą https://www.youtube.com/watch?v=p1uZMp43tS0
Gimnastyka dla najmłodszych https://www.youtube.com/watch?v=GtIqgYZgPoU
Dziecko wykonuje ćwiczenia pod kierunkiem dorosłej osoby.
Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...
72-004 Tanowo
ul. Szczecińska 70