72-004 Tanowo
ul. Szczecińska 70
Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci czteroletnich
07- 11 grudnia 2020
Temat: „Czekamy na święta” Termin realizacji: 07.12- 11.12. 2020 |
|||
LP. |
Data |
Rodzaj zadania |
Forma realizacji |
1. |
Poniedziałek |
Zajęcia z mowy i myślenia (opowiadania, bajki, wiersze, teatrzyki, praca z obrazkiem, zagadki, treści przyrodnicze) |
Rozmowa z dzieckiem na temat obrazka „Niedługo święta…”- ćwiczenia słownikowo-gramatyczne. Ustalenie planu przygotowań do świąt. |
2. |
Wtorek |
Muzyka, instrumentacja, logorytmika |
„Wkoło choinki” https://www.youtube.com/watch?v=1UEw3TvFltU&ab_channel=Tom%C3%A%C%A1Michalek |
3. |
Środa |
Zabawy matematyczne |
Zabawa matematyczna na podstawie wiersza „Choinka” |
4. |
Czwartek |
Zabawy ruchowe, naśladowcze, opowieści ruchowe |
„Ćwiczenia z gwiazdką” |
5. |
Piątek |
Zabawy plastyczne, techniczne |
„Łańcuch na choinkę”- wycinanie łańcucha po liniach, jego sklejanie. Jego zawieszenie na choince w domu. |
Dzień 1
Rodzic pokazuje dziecku obrazek i zadaje pytanie „Po co są święta?”. Dziecko swobodnie wypowiada się. Następnie rodzic prosi, aby dziecko patrząc na obrazek dokończyło zdania:
- W pokoju przy świątecznym stole zebrali się……
- Pod choinką znajdują się…
- Na choince wiszą….
- Mama przygotowała…
- Tata śpiewa…
- Przy stole siedzi…
- Prezenty przynosi…
- Pod obrusem leży…
Dorosły czyta dziecku wierszyk „Choinka” D. Kossakowskiej
Świerk zielony wyrósł w lesie,
teraz dzieciom radość niesie.
Stoi w domu wystrojony
i bombkami ozdobiony.
Gwiazdka na wierzchołku,
łańcuch na gałązkach,
a pod nim prezenty
i orzechy w workach.
Każdy maluch uśmiechnięty,
bo dostanie dziś prezenty.
Jeśli chcecie i wierszyk się spodoba dziecku, to powtarzajcie go wspólnie , aby zapamiętać.
Dzień 2
Nauka piosenki „Wkoło choinki”.
Piosenkę znajdziecie: https://www.youtube.com/watch?v=1UEw3TvFltU&ab_channel=Tom%C3%A1%C5%A1Michalek
Wkoło choinki, wkoło choinki
bawmy się wszyscy wesoło.
Wkoło choinki, wkoło choinki
bawmy się wszyscy wraz.
W górę skaczemy,
w ręce klaszczemy,
Jak dobrze , miło nam.
W górę skaczemy,
w ręce klaszczemy,
Jak dobrze , miło nam
Po wysłuchaniu piosenki, zachęcamy dziecko , aby w czasie refrenu naśladowało czynności skakania i klaskania.
Puszczamy piosenkę kilka razy, aby dziecko mogło kilkakrotnie pośpiewać.
Dzień 3
„Choinka” – zabawa matematyczna na podstawie rymowanki – układanki Anny Surowiec.
Wcześniej należy wyciąć trzy trójkąty: duży, średni i mały (kolor nieistotny). Przed dzieckiem leży kartka, na środku stolika leżą trójkąty. Rodzic czyta wiersz, a dzieci wykonują czynności zgodnie z treścią.
Weź trzy trójkąty: duży, średni i mały.
Ułóż je jeden pod drugim tak,
aby choinkę przypominały.
Zacznij od najmniejszego,
pod nim średni połóż,
a na końcu duży dołóż.
Zadaniem dziecka jest słuchanie i ułożenie choinki wg instrukcji zawartej w wierszyku.
Na koniec dziecko może nakleić choinkę i ozdobić ją.
Dzień 4
Ćwiczenia z gwiazdką (wszystkie ćwiczenia powtarzamy kilkakrotnie). Rodzic wycina z papieru dość dużą gwiazdkę.
Dziecko:
- kładzie gwiazdkę na głowie i maszeruje po pokoju, na klaśnięcie dziecko zatrzymuje się i wykonuje przysiad, na dwa klaśnięcia wykonuje skłon głowy do przodu, gwiazdka spada.
- gwiazdkę wkładamy między kolana, wykonujemy krążenia obu ramion w przód, a potem w tył,
- w staniu na jednej nodze, z kolanem uniesionym do przodu, dziecko kładzie gwiazdkę na kolanie , ręce w bok i liczy do 5, później zmiana nogi.
- siad z wyprostowanymi nogami, między stopami gwiazdka, ręce z tyłu podpierają tułów, dziecko chwyta gwiazdkę stopami i unosi do góry, następnie puszcza tak, żeby spadła na ziemię.
- ćwiczenie oddechowe. Dziecko w leżeniu na plecach kładzie gwiazdkę na brzuchu. Wykonuje swobodne wdechy i wydechy, podczas wdechu uwypukla się klatka piersiowa, a gwiazdka opada z brzuchem w dół, podczas wydechu opada klatka piersiowa, a uwypukla się brzuszek wypychając gwiazdkę ku górze.
Dzień 5
„Łańcuch na choinkę”
Dorosły rysuje na kolorowym papierze linie, po których dziecko będzie wycinać . Dziecko tnie kartkę na paseczki, następnie wg instrukcji dorosłego skleja, wkładając pasek we wcześniej sklejone kółeczko papierowe. Tak powstały łańcuch zawieszamy na choince.
Proszę zwrócić w czasie wycinania przez dziecko na sposób trzymania nożyczek.
Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...
72-004 Tanowo
ul. Szczecińska 70