Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Propozycja zajęć na tydzień 7-11.12

Dzień dobry nasz mały „Odkrywco”!

 

Ze względu na to, że nie możemy spotkać się wszyscy w Szkole, razem z panią Moniką przygotowałyśmy na każdy dzień tygodnia propozycję zadań do zrealizowania. Mamy prośbę do Waszych rodziców, aby Wam w tym pomogli.

W tym tygodniu porozmawiamy o „ Dokarmianiu ptaków podczas zimy”. Poznacie również literę „S, s” drukowaną i pisaną, oraz będziecie doskonalić umiejętność dodawania i odejmowania.

Prosimy Was o staranną i samodzielną pracę w ćwiczeniach (rodziców prosimy o czytanie dziecku poleceń).

Przypominamy również o codziennej gimnastyce porannej przed zajęciami (link do ćwiczeń porannych poniżej).

                                          

          Serdecznie pozdrawiamy!

                                                                              Pani Halinka, pani Monika i pani Basia

 

Gimnastyka poranna dla dzieci w domu

https://www.youtube.com/watch?v=vPSEybwshCU

 

 

PONIEDZIAŁEK - wprowadzenie litery S, s na podstawie opowiadania Doroty Kossakowskiej pt. „Sroka i smok” oraz  wyrazu „ Sroka”. Ćwiczenia gimnastyczne.

 

 

Prosimy o przeczytanie dziecku opowiadania i omówienie go:

„Sroka i smok” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.

Sroka Tekla mieszka w pięknym miejscu. W pobliżu rosną rozłożyste drzewa i kwitną kwiaty. Ma też wspaniałego sąsiada. To smok Tomi. Sroka często go spotyka. Rozmawiają o dalekich podróżach, bo Tomi to prawdziwy podróżnik. Często wyrusza w nieznane miejsca, o których później opowiada Tekli. Dzisiaj smok odwiedza srokę. Ma dla niej pyszny sok, a Tekla poczęstuje go serem.

 

Rozmowa na temat opowiadania. (rodzic zadaje dziecku pytanie, dziecko udziela odpowiedzi pełnym zdaniem, np. Sroka mieszka w pięknym miejscu.) Jeżeli dziecko nie potrafi udzielić wszystkich odpowiedzi na zadane pytania, można mu przeczytać jeszcze raz opowiadanie- wdrażamy dziecko do uważnego słuchania ze zrozumieniem.

- W jakim miejscu mieszka sroka?

- Co rośnie w pobliżu domu sroki?

 - Kto jest sąsiadem Tekli?

- Kim jest Tomi?

- O czym rozmawia sroka ze smokiem?

 - Z czym Tomi przyszedł do sroki?

- Czym Tekla poczęstuje Tomiego?

 

Wyszukiwanie na ilustracji przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę „s”. Karta pracy, cz. 2, s. 38.

 

Dziecko ogląda ilustrację i wymienia nazwy zawierające głoskę s: smok, sroka, ser, sok, jaskinia, skrzydło, stokrotka, las, listki.

 

Analiza i synteza słuchowa wyrazu „sroka”. - Wybrzmiewanie sylab i głosek. - Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem. - Wypowiadanie kolejnych głosek wyrazu sroka. - Liczenie głosek w wyrazie sroka. Określenie położenia głoski odpowiadającej literze „s”. - Podawanie wyrazów z głoską s w nagłosie (np. syrena, samolot, sobota), śródgłosie (kosa, kasa, miska), wygłosie (kos, pas, pies). - Określenie rodzaju głoski s (spółgłoska). - Wybrzmiewanie sylab w wyrazie sroka połączone z tupaniem, uderzaniem o uda. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu „sroka”. - Budowanie modelu wyrazu sroka z wykorzystaniem nakrywek czerwonych i niebieskich. (kartoniki w kolorze czerwonym i niebieskim) - Liczenie samogłosek i spółgłosek w wyrazie sroka.

 

Prezentacja litery S, s w ćwiczeniach cz.2 str. 38 „Dokarmiamy ptaki” Demonstracja litery „s” pisanej małej i wielkiej – porównanie jej z literą drukowaną.

 

Ćwiczenia ręki przygotowujące do pisania – zaciskanie pięści, prostowanie palców, naśladowanie gry na pianinie, klaskanie. - Lepienie litery s pisanej małej i wielkiej z plasteliny. Nauka pisania litery „s”, „S”. - Ćwiczenia w pisaniu litery s, S palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie stolika. Ćwiczenia w czytaniu. Karta pracy, cz. 2, s. 38. Dziecko czyta tekst samodzielnie lub z pomocą rodzica.

Rozpoznawanie litery: ćwiczenie cz. 2 str. 39- zaznaczanie ołówkiem litery S, s; określanie czy jest ona samogłoską czy spółgłoską (spółgłoska - kolorowanie kolorem niebieskim, samogłoska - kolorem czerwonym).

Łączenie w pary rymujące się wyrazy.

Zajęcie II:

Gimnastyka dla dzieci w domu- link

Ze zwiniętymi skarpetkami jako piłeczkami.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=RsKRBBhgrYQ

 

Utrwalenie poznanej litery: praca w ćwiczeniu cz. 2 str. 40

 

WTOREK- zajęcie plastyczne oraz zajęcie matematyczne.

 

Przebieg zajęcia plastycznego:

„Plastelinowy ptaszek”

Zajęcie I „Plastelinowy ptaszek” – wykonanie formy przestrzennej z plasteliny i piórek.

 „Jaka jest plastelina?” – zabawy z plasteliną. Dziecko wybiera dowolne wałeczki plasteliny, ugniata je w dłoniach, robi kulki, wężyki, ślimaki. Porównuje wielkość swoich wytworów, określaja właściwości plasteliny. Podanie tematu pracy, wyjaśnienie sposobu jej wykonania. Tematem pracy będzie wykonanie ptaka – formy przestrzennej z plasteliny i piórek. Należy uformować z plasteliny tułów i głowę ptaka, a następnie z piórek wykonać skrzydła i ogon ptaka. Na głowie umieścić dziób z wykałaczki uciętej do odpowiedniej długości oraz oczy z koralików.

 

Praca w ćwiczeniu, cz. 2, s. 44. Czy wiesz jak nazywa się ptasia stołówka? Narysuj karmnik, a w nim ptaki, które korzystają z pomocy człowieka.

 

Ptasi chór” – ćwiczenia ortofoniczne.

Dziecko naśladuje głosy ptaków. Wróbel – ćwir, ćwir Wrona – kra, kra Sikorka – pi, pi.

 

Zajęcie II - „Dodaję i odejmuję”

„Dodaję i odejmuję” – zabawy matematyczne.

Cele: • Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach. • Rozwijanie logicznego myślenia. • Ćwiczenie umiejętności skupiania się przez dłuższy czas na jednym zadaniu. Środki dydaktyczne:  patyczki do liczenia, guziki, kartoniki z cyframi 0-6, kartoniki ze znakami działań +, - , = (rodzic na małych, białych kartonikach zapisuje każdy znak osobno i każdą cyfrę od 0 do 6).

Przebieg:

„Karmnik dla ptaków” – utrwalenie kształtu figur geometrycznych. Dziecko układa z patyczków karmniki, składające się z kwadratu i trójkąta. Przelicza ile patyczków wykorzystało do ułożenia karmnika.

„Dodaję i odejmuję” – zabawy matematyczne.

Dziecko bierze 10 guzików i wkłada je do miseczki. Dziecko wykorzystuje guziki do ilustrowania działań matematycznych. Wykonuje polecenia zgodnie z instrukcją rodzica. Udziela odpowiedzi słownie.

I zadanie: W karmniku siedziały 4 wróbelki. Przyleciały do nich jeszcze 2 wróble. Ile wróbelków siedzi w karmniku?

II zadanie : W karmniku były 3 wróble. Przyleciały do nich 4 jemiołuszki i 2 wrony. Ile ptaków jest w karmniku?

III zadanie: W karmniku siedziało 10 wron. 4 wrony najadły się i odleciały. Ile wron zostało w karmniku?

IV zadanie: W karmniku było 9 sikorek. 7 sikorek poleciało na drzewo. Ile sikorek zostało w karmniku.

 

Zabawa z wyk. przygotowanych kartoników:

Dziecko wykonuje zaproponowane przez rodzica działania dodając i odejmując guziki w zakresie 6. Każde wykonane działanie przedstawiają za pomocą liczb i znaków. Układanie i rozwiązywanie zadań w parach. Dziecko i rodzic siadają naprzeciw siebie. Najpierw rodzic  z pary układa zadanie na dodawanie lub odejmowanie wykorzystując do tego guziki. Następnie dziecko oblicza wynik i układa kartoniki z cyframi i znakami matematycznymi.  

 

Praca w ćwiczeniach  cz. 2, s. 42.

Popatrz na rysunki i posłuchaj. Przeczytaj zapisane działanie. Policz wróbelki. Wpisz ołówkiem odpowiedni wynik.

 

Środa - zajęcie przyrodnicze i zajęcie muzyczne.

 

I zajęcie przyrodnicze:

„Wróbel” – słuchanie wiersza.

 Skacze wróbel po śniegu i marzną mu łapki.

Chyba zaraz pójdzie do swojej sąsiadki.

Ona zawsze ma ziarna i okruchy chleba.

 U niej można się najeść, ile tylko trzeba.

Można spotkać tam przyjaciół oraz koleżanki.

Gile, wróble, jemiołuszki albo siostrę Hanki.

 

Rozmowa w oparciu o wiersz.

Jak nazywa się ptak, który skakał po śniegu?

Dokąd chce pójść wróbel?

Co można zjeść u sąsiadki?

Kogo można spotkać u sąsiadki?

 

Polecamy oglądnięcie filmu przyrodniczego pt. "Ptaki zimujące w Polsce”.

https://www.youtube.com/watch?v=8vgml-Z4Mgk

 

Praca w ćwiczeniach cz. 2, s. 43. Popatrz na obrazki i powiedz jakie ptaki spędzają u nas zimę. Rysuj po śladzie a potem samodzielnie.

 

„Karmnik z patyczków” (mogą być wykałaczki) – zabawa twórcza.

Dziecko siedzi na dywanie i układa z patyczków karmniki. Porównuję swoje prace. Liczy, ile patyczków wykorzystało do budowy domku dla ptaków.

 

Karta pracy, cz. 2, s. 44. Zima to dla ptaków trudny czas. Ludzie pomagają ptakom przetrwać zimę dokarmiając je. Powiedz czym możemy dokarmiać ptaki.

 

Zajęcie II: „Lubię tańczyć” – zabawy muzyczno – rytmiczne

„Co to za dźwięk?” – ćwiczenia słuchowe.

Za parawanem rodzic gromadzi różne przedmioty codziennego użytku: klucze, szklanka i łyżeczka, papier, monety, 2 drewniane łyżki, klocki plastikowe i drewniane, plastikowe talerzyki. Rodzic demonstruje dziecku jakie dźwięki wydają zgromadzone przedmioty, a następnie ukrywa je za parawanem. Wydobywa dźwięki z nietypowych instrumentów, a dziecko odgaduje jaki przedmiot był wykorzystany do gry. Następnie łączy ze sobą po dwa dźwięki, lub gra na kilku przedmiotach jeden po drugim. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie kolejności i przedmiotu wydającego określony dźwięk. Ćwiczenia ruchowe ze zmianą szybkości. Dziecko porusza się swobodnie po pokoju w rytmie muzyki tanecznej. Chodzi wolno, szybko, przyspiesza, zwalnia, chodzi na palcach, na piętach.

Improwizacja melodyczno – słowna. Dziecko śpiewa na wymyśloną przez siebie melodię ułożone samodzielnie zdania na temat ptaków. Np. Sikorki mają żółte brzuszki. Małe wróble głośno ćwierkają. Czarne wrony siedzą na drzewie. Jemiołuszki zjadają nasiona. Głodna sójka chodzi po śniegu.

 „Raz i dwa” – zabawa twórcza.

Dzieci układają rymowanki do rozpoczętej przez rodzica wyliczanki.

Raz i dwa, raz i dwa… Np. Raz i dwa, raz i dwa… np. Ola tańczy tak jak ja.

Raz i dwa, raz i dwa… np. Zosia skacze hopsa sa.

 

Czwartek - zajęcie graficzne oraz rozwijanie umiejętności społecznych

 

I zajęcie- Pisanie po śladzie litery „ S, s”  w ćwiczeniu nr. 2 str. 41

Dziecko wykonuje zadanie pisząc ołówkiem, zgodnie z pokazanym kierunkiem. Najpierw po śladzie, a następnie samodzielnie kończą pisanie w odpowiedniej liniaturze. Prosimy zwrócić uwagę na liniaturę i odstępy między literami.

Praca w ćwiczeniach, cz. 2, s. 45. Posłuchaj rymowanki. Naucz się jej na pamięć, powiedz ją, dzieląc każde słowo na sylaby. Pokoloruj rysunek. Siedzą ptaki na gałęzi i głośno ćwierkają, Że w karmniku zawsze, pyszne ziarna mają. „Poranna gimnastyka buzi i języka” – ćwiczenia artykulacyjne. Rodzic zwraca uwagę dziecku, aby ćwiczenia przed lustrem w łazience wykonywało wolno i dokładnie. Uśmiechamy się przez dłuższą chwilę rozciągając usta w bok i pokazując zęby

Uśmiechamy się przez dłuższą chwilę rozciągając usta w bok i nie pokazując zębów. - Cmokamy ustami kilka razy, jakbyśmy chcieli przesłać komuś buziaki na odległość. - Otwieramy szeroko buzię i liczymy językiem wszystkie górne i dolne zęby. - Napełniamy powietrzem buzie i robimy z niej duży balon. - Napełniamy powietrzem prawy następnie lewy policzek. - Napełniamy powietrzem przestrzeń między wargami a zębami.

 

II zajęcie „Bajkowy ptak” – słuchanie opowiadania.

Pewien ptak o imieniu Bolek mieszkał w Bajkowej Krainie. Wszystko w tej krainie było bajkowe. Rządził nią Bajkowy Król, ptaki mieszkały w bajkowych domkach, zjadały bajkowe posiłki, przygotowane przez bajkowych kucharzy. Właściwie to Bolek niczym nie musiał się martwić. Wiódł bajkowe życie. Ale był jeden warunek. Musiał być posłuszny rozkazom Bajkowego Króla. Bolkowi nie podobały się królewskie rządy. Nie chciał chodzić na bajkowe koncerty, nie chciał podziwiać bajkowego ogrodu, z którego król był bardzo dumny. Bolek nie spodziewał się, że może go za to spotkać kara. Król wezwał Bolka do siebie i powiedział: - Słyszałem, że jesteś niezadowolony z bajkowego życia. - Królu, to wszystko jest bardzo nudne. Koncerty – uszy puchną od tych śpiewów. A kwiaty w twoim ogrodzie są ciągle takie same. Potrawy też mi nie smakują – trzeba zmienić kucharza. - Obrażasz króla i cały bajkowy świat. Wszyscy są zadowoleni. Żyjemy tutaj jak w bajce – jesteśmy szczęśliwi – powiedział król. - Nie zgadzam się z tobą królu – odpowiedział Bolek i zrobił niezadowoloną minę. - Jeżeli nie podoba ci się w bajkowym świecie – powiedział król – to za karę wyślę cię na Ziemię. Zobaczysz jak żyją ptaki wśród ludzi. - Też mi kara – powiedział Bolek. Lubię podróże, chętnie pomieszkam wśród ludzi. Zwiedzę Ziemię i nie czekajcie na mnie. na pewno spodoba mi się tam. I w jednej chwili Bolek znalazł się na Ziemi. Rozejrzał się dookoła i nigdzie nie zobaczył bajkowych ogrodów. - Gdzie ja jestem ? Dlaczego tutaj tak cicho, biało i zimno? Jestem głodny. Kiedy kucharze podadzą obiad? Bajkowy Król widział Bolka i postanowił zabrać go do siebie. Wiedział, że Bolek zmienił się. I tak jak to w bajkach bywa, wszystko skończyło się szczęśliwie. Bolek wrócił do Bajkowej Krainy, przechadzał się po bajkowych ogrodach, i słuchał bajkowych koncertów. Wiódł życie jak z bajki. Ale nigdy nie zapomniał wróbelka. Pamiętał jakie życie wiodą ptaki na Ziemi i wierzył w to, że są na ziemi dobrzy ludzie, którzy pomogą ptakom przetrwać zimę.

Rozmowa w oparciu o opowiadanie. –

Gdzie mieszkał Bolek?

Kto rządził Bajkową Krainą?

Jak wyglądało życie w Bajkowej Krainie?

 Co nie podobało się Bolkowi w Bajkowej Krainie?

 Jaka kara spotkała Bolka za nieposłuszeństwo?

Co zdziwiło Bolka, gdy znalazł się na Ziemi?

 Kogo Bolek spotkał na Ziemi?

Dokąd wróbel zabrał Bolka?

Co Bolek zobaczył po drodze?

Gdzie Bolek spędził noc? Co przyśniło się Bolkowi?

Jak czuł się bajkowy ptak, gdy się obudził?

Gdzie chciał wrócić Bolek?

Co zrobił bajkowy król?

Czego nauczyła Bolka wizyta na Ziemi?

W jaki sposób ludzie mogą pomóc ptakom przetrwać zimę?

 „Ptasi chór” – ćwiczenia ortofoniczne. Dziecko  naśladuje głosy ptaków. Wróbel – ćwir, ćwir Wrona – kra, kra Sikorka – pi, pi.

 

 

Piątek - zajęcie podsumowujące wiadomości oraz ćwiczenia gimnastyczne

 

Zajęcie I- „PTASI OBIAD”

 

„Co jedzą ptaki” – wypowiedzi dzieci w oparciu o tekst i ilustracje

Cele: • Uświadomienie dzieciom potrzeby systematycznego dbania o ptaki.

  • Zachęcanie do wypowiadania się zdaniami rozwiniętymi.
  • Wzbogacanie wiedzy dziecka na temat wybranych ptaków.

„Zima” – słuchanie opowiadania.

Zima króluje na ziemi. z nieba lecą płatki śniegu, mróz szczypie w nosy i policzki. Zamarzły rzeki i stawy. Czasami tylko promienie słońca ogrzewają dachy pokryte śniegiem. Wtedy kapie z nich woda. Ale zaraz mróz daje o sobie znać i zima przypomina, że to ona rządzi. Dzieci cieszą się, że można zjeżdżać z górki na sankach i nartach. Można urządzić bitwę na śnieżki, rzuty do celu lub ulepić bałwana. Ale ptaki, które spędzają u nas zimę nie są zadowolone. Pożywienie przykryte śniegiem i zimny wiatr przypominają ptakom, że czeka je trudny czas. Zziębnięte latają w różne miejsca, żeby znaleźć coś do jedzenia. Często odwiedzają „ptasie stołówki” przygotowane przez ludzi. Wróble mogą znaleźć w karmnikach drobną kaszę i łuskany słonecznik. Sikorki i dzięcioły chętnie poczęstują się słoniną i tłuszczem. Kawki i gawrony będą wdzięczne za grubą kaszę, pszenicę i pokrojone w kawałki czerstwe, białe pieczywo. Gile chętnie zjedzą ziarna zbóż. Ci wszyscy, którzy dokarmiają ptaki na pewno pamiętają o tym, żeby robić to systematycznie – każdego dnia przygotowują ptakom ich smakołyki. Zima szybko minie. A wraz z nadejściem wiosny rozśpiewają się skrzydlaci przyjaciele. To będzie ich podziękowanie za troskliwą opiekę w czasie zimy.

Rozmowa w oparciu o wysłuchane opowiadanie.

O jakiej porze roku mówiło opowiadanie?

- Jak wygląda świat zimą? - Kto cieszy się, że jest zima?

- Jakie zabawy można urządzać zimą? - Kto jest niezadowolony z zimy?

 - Co stało się z pożywieniem ptaków?

- W jaki sposób ludzie pomagają ptakom przetrwać zimę?

 - W jaki sposób ptaki odwdzięczą się ludziom za okazaną w czasie zimy pomoc?

 

Zajęcie II- ćwiczenia gimnastyczne

Gimnastyka dla dzieci w domu- link

Ze zwiniętymi skarpetkami jako piłeczkami.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=RsKRBBhgrYQ

 

 Wykorzystując poniższe zdjęcia razem z dzieckiem utrwalamy wiedzę na temat dokarmiania ptaków w zimie.

Data dodania: 2020-12-06 15:38:15
Data edycji: 2020-12-08 16:18:58
Ilość wyświetleń: 2556

Wszystkiego, co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat...

Robert Fulghum

Partnerzy

BIP
Urzędu Miejskiego w Policach
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej